Ετικέτες

Στις 18/6/2021 ψηφίστηκε στη επιτροπή Μεταφορών και τουρισμού του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου η έκθεση που αφορά στην πολιτική της Ευρωπαικής Ένωσης για την Οδική Ασφάλεια στη δεκαετία 2021 -2030.  Εισηγήτρια της Έκθεσης που έγινε δεκτή με μεγάλη πλειοψηφία ήταν η Ελληνίδα ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά (ΣΥΡΙΖΑ).

Σε σχέση με την μέχρι σήμερα ευρωπαική πολιτική για την οδική ασφάλεια η έκθεση κάνει κατά τη γνώμη μας μερικά αποφασιστικά βήματα μπροστά. Πρώτα απ όλα στο αίτημα για τη θέσπιση του ορίου των 30km στις κατοικημένες περιοχές και ταυτόχρονα στην ανάγκη μηδενικής ανοχής στη χρήση αλκοόλ και ουσιών από τους οδηγούς. Ολόκληρη η έκθεση (στα αγγλικά) μπορείτε να τη δείτε ΕΔΩ.

Το φθινόπωρο η έκθεση θα έρθει προς ψήφιση στην ολομέλεια του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου. Αν η έκθεση ψηφιστεί ως έχει θα περιλαμβάνει αρκετά σημεία πάνω στα οποία οι οργανώσεις που αγωνίζονται για την υπεράσπιση των θυμάτων των τροχαίων, όσοι αγωνίζονται για την οδική ασφάλεια και ιδιαίτερα οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου  θα μπορούν να στηριχτούν για να γίνουν πιο αποτελεσματικοί.

O SOS Τροχαία Εγκλήματα, εκπροσωπούμενος απο τον Γιώργο Κουβίδη τον Αλέξη Μπένο και την Άννα Ευαγγελινού στις 19/7 είχε μια αναλυτική διαδικτυακή συζήτηση με την κα Κουντουρά, τους συνεργάτες της και τον βουλευτή Θ. Δρίτσα, μέλος τη Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας του ελληνικού κοινοβουλίου στην οποία εξέθεσε τον προβληματισμό του για τη συνολική πολιτική που ακολουθεί η ΕΕ και βέβαια ιδιαίτερα η χώρα μας σε σχέση με την οδική ασφάλεια. Η συζήτηση υπήρξε ιδιαίτερα ουσιαστική και πιστεύουμε θα αποτελέσει την αφετηρία για πιο γόνιμες παρεμβάσεις.

Έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα κριτικά στην αδιέξοδη ευρωπαική πολιτική οδικής ασφάλειας με την ανα δεκαετία υιοθέτηση του στόχου «50% μείωση των θυμάτων» που ουδέποτε επιτυγχάνεται, την ψευδεπίγραφη υιοθέτηση  του Οράματος Μηδέν για το …2050, την μη δεσμευτικότητα των αποφάσεων για τα κράτη μέλη και πολλά άλλα. Παρόλο που όλα αυτά εξακολουθούν να ισχύουν η άποψη μας είναι πώς η έκθεση έχει σημαντικά θετικά στοιχεία που ελπίζουμε να μην αναιρεθούν στην ολομέλεια και να μην καταργηθούν μέσα από την μη δεσμευτικότητα των κρατών μελών.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως στην χώρα μας η έκθεση μέχρι σήμερα έχει γνωρίσει ελάχιστη δημοσιότητα, σε μια περίοδο που οι νεκροί και οι σοβαρά τραυματίες αυξάνονται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους σηματοδοτώντας την επάνοδο μας στην «κανονικότητα»…

Απο το γραφείο της κας Κουντουρά εκδόθηκε το παρακάτω ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 26.7.2021

Σύσκεψη Κουντουρά με το Σύλλογο SOS Τροχαία Εγκλήματα με αφορμή την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την οδική ασφάλεια έως το 2030

Η έκθεση που κατάρτισε η Ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη «Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021-2030» αποτέλεσε αντικείμενο διαδικτυακής ενημέρωσης σε σύσκεψη που είχε η Ευρωβουλευτής με τους εκπροσώπους του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα.

Στη σύσκεψη συμμετείχε ο  Γιώργος Κουβίδης ιατρός και πρόεδρος του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, ο Αλέξης Μπένος,  καθηγητής Υγιεινής, Κοινωνικής Ιατρικής και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του ΑΠΘ, και η Άννα Ευαγγελινού, πρώην αρχισυντάκτης του περιοδικού «Αναπηρία Τώρα», συνεργάτης του συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα στις Βρυξέλλες.

Συμμετείχε  επίσης ο Θοδωρής Δρίτσας, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Πειραιά και μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων.

Συζητήθηκαν το πλαίσιο που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα καθώς και  οι αδυναμίες και ελλείψεις που υπάρχουν στην πολιτική για την οδική ασφάλεια, αλλά και η προοπτική ενσωμάτωσης κρίσιμων προτάσεων, που περιλαμβάνει η έκθεση της Έλενας Κουντουρά και οι οποίες αποτελούν θέσεις που προωθεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Τονίστηκε μεταξύ άλλων η ανάγκη ευρείας και οριζόντιας υιοθέτησης δύο βασικών προτάσεων της έκθεσης που αφορούν:

  • στη θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ. την ώρα σε κατοικημένες περιοχές, αντί για το όριο των 50 χλμ. που ισχύει σήμερα
  • στη μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.

Αναδείχθηκε επίσης ως απόλυτη αναγκαιότητα η διασύνδεση  της πολιτικής για την  ασφάλεια όχι μόνο με την πολιτική για τις μεταφορές όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά ιδιαίτερα με τις πολιτικές για την υγεία και την δικαιοσύνη, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε ευρωπαϊκό.

Και αυτό διότι οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαίες συγκρούσεις μπορούν να προληφθούν έως και 100%. Οι πολιτικές και τα μέτρα για την οδική ασφάλεια αφορούν άμεσα στη ζωή και την υγεία των πολιτών, κατά συνέπεια, όπως τονίστηκε θα πρέπει να εντάσσονται στο πλαίσιο μιας συνολικότερης αντιμετώπισης ενός προβλήματος Δημόσιας Υγείας. Παράλληλα, υπογραμμίστηκε η ανάγκη για πιο δραστικές μεταρρυθμίσεις σε ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων που αφορούν την απονομή δικαιοσύνης, από την αλλαγή της νομοθεσίας που αφορά στην εγκατάλειψη των θυμάτων και τον συλλήβδην χαρακτηρισμό των τροχαίων τραυματισμών και θανάτων ως συνεπειών «αμέλειας» μέχρι τα ζητήματα των αποζημιώσεων στα θύματα των τροχαίων συγκρούσεων.

Η έκθεση, που εισηγήθηκε και εκπόνησε η Έλενα Κουντουρά, υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN τον Ιούνιο, με εγκωμιαστικά σχόλια από όλες τις πολιτικές ομάδες και τον Ευρωπαίο Συντονιστή για την Οδική Ασφάλεια Μάθιου Μπάλντγουιν. Θα  τεθεί το φθινόπωρο προς ψήφιση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στόχος της έκθεσης είναι η Κομισιόν και τα κράτη-μέλη να υιοθετήσουν πιο τολμηρές και αποτελεσματικές πολιτικές για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, ώστε να μειωθούν κατά 50% οι θάνατοι  και σοβαροί τραυματισμοί από τροχαίες συγκρούσεις έως το 2030. Οι παρεμβάσεις που προτείνει η Έκθεση αφορούν σε πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου για το μέλλον.