Ετικέτες

,

Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα ευχαριστεί την Ενωση Γραφιστών Ελλάδας για την βοήθεια της στην ανάδειξη του θέματος της επικινδυνότητας της ταχύτητας με τις δημιουργίες που μας προσέφεραν γραφίστες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της απο την Αθήνα, την Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο. Ιδιαίτερα ευχαριστούμε τους ίδιους τους δημιουργούς, τον Παντελή Χατζηιορδάνογλου που συντόνισε την προσπάθεια και τον Δημήτρη Αρβανίτη που είχε (και αυτή) την ιδέα.

SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ – «Η ταχύτητα σκοτώνει» 

Χατζηιορδάνογλου Παντελής 

Το αποτέλεσμα της δουλειάς ενός σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας εμφανίζεται μέσα από εργασίες σχεδιασμού για συσκευασίες, εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες, λογότυπα και σήματα, προωθητικό υλικό κ.α. Σχεδόν πάντα περνάει απαρατήρητο, παρ’ ότι συχνά έχει τη δύναμη να μας καθοδηγεί στις επιλογές μας. Τη δύναμη αυτή, όλο και περισσότεροι σχεδιαστές, την «εκμεταλλεύονται» για να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες να πάρουν θέση απέναντι σε κοινωνικά θέματα που μας αφορούν ολους άμεσα ή έμμεσα.

Τα τελευταία χρόνια η Ένωση Γραφιστών Ελλάδας, μέσα απ’ τη πλατφόρμα «Δημιουργικά Κύματα» (www.dimiourgikakimata.gr) αναπτύσσει ικανοποιητική δράση σχεδιάζοντας πάνω σε κοινωνικά θέματα και προβλήματα. Αυτή τη φορά πήραμε μήνυμα από τον σύλλογο «SOS Τροχαία Εγκλήματα»,  ύστερα από πρόσκληση του Δημήτρη Αρβανίτη και οι σχεδιαστές: Γιώργος Γιάκος, Γιάννης Εργελέτζης, Δημήτρης Κανελλόπουλος, Κώστας Καρνίκης, Αχιλλέας Κατσαρός, Γιάννης Μαρκάκης, Νίκος Προβιδάκης, Γιάννης Ρουμπάνης, Tommaso Taraschi, Τίνα Τούλη, Νίκος Τσούτης, Γιάννης Φετάνης και Παντελής Χατζηιορδάνογλου ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του σχεδιάζοντας αφίσες με θέμα «Η ταχύτητα σκοτώνει», στα πλαίσια των εκδηλώσεων της «Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων», συμβάλλοντας έτσι, έστω και στο ελάχιστο, στον αγώνα που κάνουν οι άνθρωποι αυτοί, για την επίτευξη ενός σπουδαίου σκοπού, που μας αφορά όλους και όχι μόνο τα θύματα και τους οικείους τους.                                                                                                         

Αχιλλέας Κατσαρός

Αχιλλέας Κατσαρός

Γιάννης Ρουμπάνης

Γιάννης Ρουμπάνης

Tommaso Taraschi

Tommaso Taraschi

Νίκος Τσούτης

Νίκος Τσούτης

Γιώργος Γιάκος & Δημήτρης Κανελλόπουλος

Γιώργος Γιάκος & Δημήτρης Κανελλόπουλος

Τίνα Τούλη

Τίνα Τούλη

Γιάννης Φετάνης

Γιάννης Φετάνης

Γιάννης Εργελέτζης

Γιάννης Εργελέτζης

Γιάννης Μαρκάκης

Γιάννης Μαρκάκης

Παντελής Χατζηιορδάνογλου

Παντελής Χατζηιορδάνογλου

Κώστας Καρνίκης

Κώστας Καρνίκης

Νίκος Προβιδάκης

Νίκος Προβιδάκης

SOCIAL DESIGN

∆ημήτρης Θ. Αρβανίτης

Το ντιζάιν, μια εφαρμοσμένη τέχνη του 20ού αιώνα, αποτελεί εξ ορισμού μέρος της αστικής κοινωνικής δράσης και οι σχεδιαστές όλων των ιστορικών κινημάτων, φαίνεται να παρακολουθούν τη ροή των ιδεών.

Σχεδιαστές βρίσκονται πλάι στην πρωτοπορία εκφράσεων που στοχεύουν στο να ξεφύγουν από το κυρίαρχο ρεύμα. Εύκολα κανείς θα αναγνωρίσει στα κινήματα την έλλειψη συμβάσεων αφενός και τη δυναμική της  σύγχρονης έκφρασης αφετέρου, που πηγάζει από τις αρχές, τις τεχνικές και την αποτελεσματικότητα του ντιζάιν. Σε χώρες με αυξημένη την αίσθηση της κοινωνικής ευθύνης εμφανίζεται μια νέα δράση σχεδιαστών με τίτλο social design. Αποτελεί το κατάλληλο εργαλείο, αλλά και το όχημα επικοινωνίας για θέματα που  αφορούν στη δημόσια υγεία, στην προβολή του πολιτισμού, στις κινητοποιήσεις πολιτών, του εθελοντισμού, της προστασίας του περιβάλλοντος και άλλα. Το social design είναι μια ενέργεια οπλική, ένα εργαλείο που βοηθάει να βιδωθεί μια βίδα που λασκάρισε. ∆εν είναι απλά μια διέξοδος ή μια ανάγκη καλλιτεχνικής έκφρασης, και σε καμιά περίπτωση δεν είναι ιχνογραφία.

Οι νέοι Έλληνες σχεδιαστές ανταποκρίνονται σε κάθε κάλεσμα που αφορά εθελοντική συμμετοχή σε  κοινωνικά θέματα, όπως έγινε με την πρόσκληση του συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, για την κατάθεση ιδεών πάνω στο θέμα «Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΚΟΤΩΝΕΙ».

∆υνατές εικόνες, ξεκάθαρο μήνυμα από ταλαντούχα νέα παιδιά που αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο  ότι οι σχεδιαστές δεν γνωρίζουν απλά και μόνο να προωθούν προϊόντα, αλλά μπορούν να εικονοποιούν και να επικοινωνούν ιδέες και δράσεις για την κοινωνία.

Το social design θα μπορούσε να αποτελέσει θέμα κουλτούρας και διδασκαλίας στην εκπαίδευση, αν η πολιτεία είχε ως στόχο την καλλιέργεια της παιδείας και όχι την παραγωγή «εκπαιδευτικού προϊόντος».