Ετικέτες

Ξεκινάμε μια σειρά αναρτήσεων με θετικά παραδείγματα δράσεων που κάνουν ασφαλέστερες τις μετακινήσεις και μειώνουν τα τροχαία εγκλήματα. Είναι φυσικά δύσκολο έως αδύνατο να βρούμε τέτοιες δράσεις που να έχουν γίνει πράξη στην Ελλάδα. Αλλά   είναι εύκολο να καταλάβει κανείς απ αυτές τις αναρτήσεις πως στην Ελλάδα δεν έχουμε  αδυναμία περιορισμού  των τροχαίων αλλά απροθυμία.             «SOS Τροχαία Εγκλήματα»

 Δρόμοι φιλικοί στον άνθρωπο

Σ’ όλες τις ανεπτυγμένες χώρες υπάρχει ΚΟΚ, προκειμένου  η κίνηση των οχημάτων να ακολουθεί κανόνες, αλλά και να εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια. Στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα συναντάμε μια αναπάντεχη, αλλά θετική διαφοροποίηση.

Στο Βέλγιο, ήδη απο το 2004, θεωρήθηκε ότι ο ΚΟΚ δεν ήταν αρκετός. Τέθηκε λοιπόν σε ισχύ ο “Code de la Rue” που επίτηδες έχει αυτό το όνομα ώστε να είναι ξεκάθαρη η αντίθεση με τον “Code de la Route”, του κλασικού δηλαδή KOK. Ο  Code de la Rue δίνει προτεραιότητα στους  πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου σε κάθε δεδομένη κατάσταση.

Βάση του κώδικα αυτού οι οδηγοί είναι οι κυρίως υπεύθυνοι για την ασφάλεια όλων των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου, καθώς τα αυτοκίνητά τους μπορούν να προκαλέσουν τη μεγαλύτερη ζημιά.    Ο Κώδικας ορίζει τους κανόνες για όλες τις συνθήκες κυκλοφορίας, από τον   επιθυμητό τρόπο κίνησης οχημάτων μπροστά από πεζούς, τη στάθμευση σε κατοικημένους δρόμους, έως και την ποδηλασία σε ομάδες. Ο κώδικας απαιτεί, επίσης, ότι οι δρόμοι πρέπει να είναι έτσι σχεδιασμένοι ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια για όλους, ανεξάρτητα από την ηλικία τους ή τον τρόπο μετακίνησης. Απαιτεί από τους δήμους να ενσωματώσουν μέτρα ήπιας κυκλοφορίας στο οδικό σχεδιασμό, προκειμένου να επιτευχθεί το παραπάνω. Καθώς ο κώδικας τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2004, τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα έχουν ήδη μειωθεί κατά έξι τοις εκατό σε εθνικό επίπεδο, ενώ οι πωλήσεις ποδηλάτων αυξήθηκαν κατά επτά τοις εκατό.

Το Βέλγιο είναι επίσης πρωτοπόρο στον τομέα της κίνησης των πεζών, καθώς έχει εφαρμόσει το “trottoir traversant” ,  

που είναι ένα πεζοδρόμιο που συνεχίζεται χωρίς διακοπή σε μια διασταύρωση. Στο συμβατικό σχεδιασμό των οδών, ο πεζός πρέπει να κατέβει από το πεζοδρόμιο  στο δρόμο ώστε να τον διασχίσει  αλλά με την traversant trottoir είναι το αυτοκίνητο που πρέπει να σταματήσει και προσεκτικά να ανέβει πάνω  στο πεζοδρόμιο πριν προχωρήσει. Η traversant trottoir είναι ένα καλό παράδειγμα του Code de la rue στην πράξη – Οι πεζοί έχουν προτεραιότητα έναντι των αυτοκίνητων και των μοτοσικλετών.

Πρόσφατα ο Κώδικας έγινε ακόμα πιο φιλικός και προς τους ποδηλάτες. Δυο νέες καινοτομίες στην οδική κυκλοφορία προστέθηκαν. Συγκεκριμένα:

  1. Σε ορισμένες ειδικούς ποδηλατοδρόμους, ο ποδηλάτης μπορεί να διασχίσει κόκκινο φανάρι ή πορτοκαλί, με την προϋπόθεση ότι δεν παρεμποδίζει την κυκλοφορία των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου.

2. Ο κώδικας προβλέπει επίσης τη δημιουργία «cyclables rue» (στην ίδια λογική με την traversant trottoir), δίνοντας προτεραιότητα στους ποδηλάτες (οι οποίες θα καταλαμβάνουν επίσης το σύνολο της λωρίδας), στο κύριο σώμα της κυκλοφορίας, όπου φυσικά επιβάλλεται η επιβράδυνση της ροής των αυτοκινήτων και των άλλων οχημάτων, το οποία τώρα πρέπει να περιμένουν δίνοντας προτεραιότητα στα ποδήλατα. Το όριο ταχύτητας στην περιοχή αυτών των διασταυρώσεων θα διατηρηθεί σε 30 χιλιόμετρα ανά ώρα.

Ποιός μπορεί να διαφωνήσει πως αυτή η κυκλοφοριακή πολιτική, και οι έμπρακτες οδικές επεμβάσεις, που προστατεύουν κυρίως τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, είναι αυτές που επιβάλλονται και στη χώρα μας;

Επιμέλεια: Χριστιάνα Βλαχάκη

Πηγές: http://nuovamobilita.wordpress.com/     http://www.lesoir.be/