Ετικέτες

Στις 3 Φεβρουαρίου 2021 παρουσιάστηκε με επισημότητα και ένα φαντασμαγορικό βίντεο το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030». Το σχέδιο παρουσίασαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής και ο αρμόδιος για την οδική ασφάλεια, τότε υφυπουργός, Γ. Κεφαλογιάννης ενώ τοποθετήθηκε και ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης. (ΕΔΩ)

Όπως δήλωσε ο κος Κεφαλογιάννης:  «η  μεγάλη διαφορά με το παρελθόν είναι ότι το Στρατηγικό Σχέδιο θα θεσμοθετηθεί, θα γίνει δηλαδή νόμος του κράτους. Συνεπώς θα περιλαμβάνει ενέργειες και δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς. Για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%

Καθώς διανύουμε τις τελευταίες ημέρες του 2021 προσπαθούμε να καταλάβουμε τι ακριβώς γίνεται μ αυτό το περίφημο Σχέδιο Δράσης και πότε θα γίνει νόμος.

Στις 15 Δεκεμβρίου 2021 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκδόθηκε ένα Δελτίο Τύπου με τίτλο:  Έναρξη Διαβούλευσης για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας (ΕΔΩ) το οποίο μας ενημερώνει πως:  «Το Σχέδιο αναπτύσσεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την επιστημονική υποστήριξη του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και βασίζεται σε όλες τις νέες διεθνείς τάσεις, καθώς και στη λεπτομερή ανάλυση των δυνατοτήτων της ελληνικής πραγματικότητας.

Η Διαβούλευση υποστηρίζεται από ειδικό διαδραστικό δικτυακό τόπο (www.nrso.ntua.gr/nrss2030) στον οποίο οποιοσδήποτε πολίτης ή φορέας (Δημόσιες Αρχές, Αυτοδιοίκηση, Δημόσιοι και Ιδιωτικοί Οργανισμοί και Επιχειρήσεις, Επαγγελματίες, Επιστήμονες, Σύλλογοι, ΜΚΟ) μπορεί να ενημερώνεται και να υποβάλει παρατηρήσεις, σχόλια και προτάσεις για τις δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Η διαδικασία Ανοικτής Διαβούλευσης αρχίζει με την ανάρτηση της πρόσκλησης και προβλέπεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2022». 

Αρχίζει λοιπόν η Διαβούλευση που τελειώνει…

 Όποιος όμως είχε επισκεφθεί το σχετικό δικτυακό τόπο του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ στον οποίο έχει ανατεθεί η επεξεργασία του Στρατηγικού σχεδίου πριν μερικούς μήνες  στον τομέα διαβούλευση διάβαζε: « Η παρούσα διαδικασία Ανοικτής Διαβούλευσης περιλαμβάνει δύο διακριτές φάσεις. Στην πρώτη φάση (Φθινόπωρο 2021), οι φορείς και οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις ιδέες και τις προτάσεις τους για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα ενώ στη δεύτερη φάση (Άνοιξη 2022) θα έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του προτεινόμενου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν στοχευμένες Ημερίδες Διαβούλευσης».                                              Η σχετική ανάρτηση έχει αλλάξει πλέον, μετά το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου, και με το τέλος του Φθινοπώρου όταν υποτίθεται τέλειωσε η πρώτη φάση της διαβούλευσης, έχουμε την ανακοίνωση της έναρξης της…

Μέχρι νεωτέρας εξακολουθεί να ισχύει ότι την Άνοιξη του 2022 θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της διαβούλευσης. Με δεδομένο τον χρόνο που θα διαρκέσει η διαβούλευση, την πιθανή επανεπεξεργασία για την ενσωμάτωση κάποιων από τα προτεινόμενα την αποδοχή από το ΥΜΕ, την κατάθεση στη Βουλή και τους χρόνους που απαιτούν οι διαδικασίες συζήτησης και ψήφισης το αισιόδοξο σενάριο λέει ότι τέλος του 2022 το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική  Ασφάλεια θα μπορεί να γίνει νόμος.

Ήδη βέβαια θα έχουν παρέλθει τα δύο από τα δέκα χρόνια, δηλαδή το ένα πέμπτο της Δεκαετίας… Σημαντικό επίσης για τη χώρα μας: θα έχουν παρέλθει πάνω από τρία χρόνια από τις τελευταίες εκλογές, θάχουμε μπει σε προεκλογική περίοδο αν δεν έχουν γίνει (όπως συνηθίζεται) ήδη και εκλογές με τις γνωστές συνέπειες στη νομοθέτηση τέτοιων σχεδίων που το πολιτικό σύστημα δεν τα θεωρεί ως ανταποδοτικά από ψηφοθηρική άποψη.

Ο χρόνος και ο τόπος

Είναι αλήθεια  πώς όταν στις 3 Φεβρουαρίου 2021 η κυβέρνηση εξήγγειλε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης μας αιφνιδίασε ευχάριστα. Ωστόσο δεν πέρασε ούτε ένας μήνας για να προσγειωθούμε ανώμαλα:  άρνηση νομοθέτησης του ορίου ταχύτητας των 30km/h στις κατοικημένες περιοχές σε αντίθεση με όσα είχαν εξαγγελθεί, νομοθέτηση υψηλής  επικινδυνότητας ρυθμίσεων για ανήλικους στο δίκτυο της κυκλοφορίας  (νόμος για ΕΠΗΟ). Σ όποιο νομοσχέδιο κατέθεσε στη συνέχεια το ΥΜΕ υπάρχουν ρυθμίσεις που είναι διαμετρικά αντίθετες με όσα «εξαγγέλθηκαν» στις 3 Φεβρουαρίου: συνοδευόμενη οδήγηση από 17χρονους, 3ετης παράταση «ζωής» (από τα 27 στα 30 χρόνια) στα λεωφορεία και άλλα πολλά. Τέτοια βαθειά πίστη στους βασικούς πυλώνες τους συστήματος που εξαγγέλθηκαν…

Αναμενόμενο μετά απ αυτά: κανένα νομοσχέδιο για τα 30km  δεν κατατέθηκε το φθινόπωρο όπως διαβεβαίωνε τη Βουλή ο κ. Κεφαλογιάννης (που στο μεταξύ έγινε τέως υφυπουργός).

Προχωράμε λοιπόν με τους δικούς μας ρυθμούς στη διαβούλευση για στο Σχέδιο 2021 -2030 που ανάμεσα στ άλλα θα πρέπει να ανατρέψει και όσα ψηφίζονται το 2021 και το 2022.

Για να μη φέρνουμε παραδείγματα από μακριά για το τι έγινε για το ίδιο θέμα σε άλλες χώρες ας δούμε τι έγινε στην γειτονική μας Κύπρο.

Στην Κύπρο το Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2021- 2030 ανατέθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών σε σύμβουλο Οδικής Ασφάλειας το Σεπτέμβριο του 2019, έγινε επεξεργασία, διαβούλευση και ενσωματώθηκαν τροποποιήσεις από τη Μονάδα Οδικής Ασφάλειας και παραδόθηκε/εγκρίθηκε το Νοέμβριο του 2020, πριν την έναρξη της Δεκαετίας. (ΕΔΩ)

Στην Κύπρο οποιαδήποτε Νομοθετική Διοικητική ρύθμιση από τις 1/1/2021 και μετά θα πρέπει να υπακούει στο Στρατηγικό σχέδιο. Στην Ελλάδα στην καλύτερη περίπτωση αν το σχέδιο γίνει νόμος και αν τηρηθούν οι προθεσμίες που τέθηκαν κάτι τέτοιο θα ισχύσει από 1/1/2023. Δυο χρόνια χαμένα μεταφράζονται φυσικά σ ένα υψηλά σταθεροποιημένο αριθμό θυμάτων τροχαίων συγκρούσεων όπως αυτός που υπάρχει στη χώρα μας. Αλλά ο χρόνος, δηλαδή η ζωή, σ αυτή τη χώρα παρά τις κραυγές πως αποτελεί  «υπέρτατη αξία» μάλλον στις πολιτικές των ιθυνόντων προσεγγίζει σ αυτό που διατύπωσε κάποτε ο Σαλβαντόρ Νταλί: «ο χρόνος είναι η κατεξοχήν παραληρηματική και σουρεαλιστική διάσταση».

Αχ Ευρώπη…

Στις 6 Οκτωβρίου 2021 το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο υιοθέτησε με πολύ μεγάλη πλειοψηφία ένα Ψήφισμα σχετικά με το πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030 με συστάσεις σχετικά με τα επόμενα βήματα προς το «Όραμα μηδενικών απωλειών» που επεξεργάστηκε και εισηγήθηκε η ελληνίδα ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εργασία που αφορά την οδική ασφάλεια σε πολλαπλά επίπεδα με σημαντικά ριζοσπαστικές θέσεις (όριο 30km σ όλες τις ευρωπαικές πόλεις, μηδενική ανοχή στο αλκοόλ κατά την οδήγηση κα) με βασική αδυναμία το γεγονός πως δεν είναι δεσμευτικό για τις χώρες μέλη. Παρόλα αυτά αποτελεί μια βάση στήριξης για τις κυβερνήσεις που το επιθυμούν αλλά και για τις συλλογικότητες που αγωνίζονται για τον δραστικό περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων  για να προχωρήσουν περισσότερο. Ολόκληρο το ψήφισμα στα ελληνικά: ΕΔΩ

Η Έλενα Κουντουρά στο πρόσφατο 1st CIVINET Greece – Cyprus Forum για το Ευρωπαικό Σχέδιο 2021-2030