Ετικέτες

Αναζητώντας αναφορές σε τροχαία με θύματα ανήλικους στο διαδίκτυο, μένει κανείς έκπληκτος διαπιστώνοντας πως μόνο σε μια βδομάδα (18-26/6/2020) είχαμε τέσσερις διαφορετικές συγκρούσεις όπου ανάμεσα στα θύματα ήταν ανήλικοι, με δύο απ αυτούς νεκρούς και τέσσερις τραυματίες από τους οποίους οι δύο τουλάχιστον σοβαρά.

Πέμπτη 18/6/2020: Ένας 17χρονος έχασε τη ζωή του σε τροχαίο που σημειώθηκε στην Ηλεία.

Ο 18χρονος οδηγός είχε πάει να πάρει τον φίλο του από τα ΚΤΕΛ στη Ζαχάρω, καθώς είχε έρθει από Αθήνα, με προορισμό το χωριό Ταξιάρχης. Κάτω από συνθήκες που ακόμα δεν έχουν διευκρινιστεί, το αυτοκίνητο εξετράπη της πορείας του και κατέληξε μέσα σε ελαιοστάσιο, όπου χτύπησε σε ελαιόδεντρα με αποτέλεσμα το θάνατο του 17χρονου επιβλατη.  Πηγή: ΕΔΩ

Παρασκευή 19/6/2020: Τέσσερα άτομα, εκ των οποίων τρία ανήλικα, τραυματίστηκαν απόψε όταν δύο ΙΧ συγκρούστηκαν στα Κουφάλια στη Θεσσαλονίκη.  Με κρανιοεγκεφαλική κάκωση στο νοσοκομείο το ένα ανήλικο. Πηγή: ΕΔΩ

Παρασκευή 26/6/2020: Με πολλαπλά τραύματα μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Παπανικολάου της Θεσσαλονίκης ένας 17χρονος που ενεπλάκη σε σοβαρό τροχαίο στην Ράχη Πιερίας το μεσημέρι της Παρασκευής. Κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, μηχανή την οποία οδηγούσε ο 17χρονος συγκρούστηκε με διερχόμενο αγροτικό φορτηγό, με αποτέλεσμα ο νεαρός να τραυματιστεί βαρύτατα. Ο 17χρονος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Κατερίνης και έπειτα στο Παπανικολάου.Αμέσως μετά τη διακομιδή του στο Παπανικολάου, ο 17χρονος τραυματίας εισήχθη στο χειρουργείο. Πηγή: ΕΔΩ   

Παρασκευή 26/6/2020: Τραγωδία σημειώθηκε σήμερα το μεσημέρι στην Επισκοπή Νάουσας, όταν ένας 14χρονος έχασε τη ζωή του σε τροχαίο με μηχανάκι. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μηχανάκι που οδηγούσε ο ανήλικος συγκρούστηκε μετωπικά, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, με αγροτικό αυτοκίνητο σε δρόμο μέσα στο χωριό.

Στο σημείο έσπευσε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ που μετέφερε το άτυχο παιδί στο νοσοκομείο Νάουσας, ωστόσο ήταν ήδη αργά. Ο οδηγός του αγροτικού συνελήφθη, ενώ προανάκριση διενεργεί το Α.Τ. Νάουσας. Πηγή:ΕΔΩ

Δυστυχώς αυτοί οι θάνατοι και οι τραυματισμοί  δεν αποτελούν συγκυριακό φαινόμενο. Από την αρχή του 2020 πολλαπλά περιστατικά με θανάτους πολύ μικρών παιδιών (επιβατών ΙΧ, αλλά ακόμα και …τρακτέρ), παρασύρσεις με τραυματισμούς πεζών παιδιών και βέβαια θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί εφήβων με μηχανάκι έχουν έρθει στη δημοσιότητα.

Παρά την εντυπωσιακή σε ποσοστά μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις την τελευταία δεκαετία στη χώρα μας (>40%) η ανάλυση των στοιχείων αυτής της περιόδου δείχνει πως καμία μείωση δεν υπήρξε στην ηλικιακή ομάδα των ανηλίκων. Αυτό από μόνο του είναι ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό δεδομένο. Αν δε ληφθεί υπ όψιν ότι σ αυτή τη δεκαετία η χρήση του παιδικού καθίσματος γνώρισε μεγάλη αύξηση η ενδεχόμενη μείωση θανάτων και τραυματισμών προφανώς καλύφθηκε από την αύξηση συμβάντων οφειλόμενων σε άλλα αίτια.

Προφανώς οι ηθικοπλαστικές διδαχές έχουν αποτύχει στο να πείσουν τους μεγάλους να προσέχουν τους μικρούς και τους νέους στο να αντιληφθούν τους κινδύνους της κυκλοφορίας και ιδιαίτερα της ταχύτητας.

Ωστόσο αν η κατάσταση θέλουμε πράγματι ν αλλάξει η πολιτεία πρέπει να παρέμβει άμεσα, αποφασιστικά  και με σταθερότητα για να αλλάξει τα δεδομένα. Μια τέτοια προσπάθεια πρέπει να βασίζεται:

  • στην επιβολή ως υποχρεωτικού μέτρου του ορίου ταχύτητος των 30km στις κατοικημένες περιοχές θα περιορίσει δραστικά των αριθμό των παρασύρσεων παιδιών που περπατούν, κάνουν ποδήλατο ή πατίνι (πρόσφατα με την υπουργική απόφαση 2448/2020 εγκρίθηκε η προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα)
  • στο σχεδιασμό για μια διαρκή αύξηση του δημόσιου χώρου, χώρου για τους ανθρώπους και όχι για τα μηχανοκίνητα με την ένταξη σ αυτόν εκτεταμένων δικτύων ασφαλών πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων
  • στην αύξηση της επιτήρησης για τη χρήση παιδικού καθίσματος καθώς και για την μεταφορά παιδιών με κάθε τρόπο (σχολικά και «σχολικά» λεωφορεία και «λεωφορεία»)
  • στο να «θυμηθεί» η πολιτεία πως σύμφωνα με το νόμο οδήγηση μηχανής επιτρέπεται μετά την ηλικία των 16 ετών (και μάλιστα μόνο για μοτοσικλέτες έως 50cc) και να σταματήσει ΑΜΕΣΑ ή ανοχή που δείχνει η Τροχαία και κυρίως η Δικαιοσύνη στην οδήγηση οχημάτων από παιδιά και μηχανών μεγάλου κυβισμού από έφηβους, γιατί δεν είναι απλά παράνομα, είναι οι κύριες αιτίες πρόκλησης θανάτου και αναπηρίας σ αυτές τις ηλικίες.

Η έλλειψη πτωτικής τάσης στις απώλειες ανηλίκων από τροχαία (να θυμίσουμε πως το 2019 στη Νορβηγία δεν  χάθηκε ούτε ένας ανήλικος από τροχαίο ΕΔΩ) σηματοτοδοτεί την αποτυχία των όποιων πολιτικών (ή ακριβέστερα αποσπασματικών μέτρων) για την οδική ασφάλεια εφαρμόστηκαν την τελευταία δεκαετία και επιβεβαιώνει πως σε μεγάλο βαθμό η συνολική μείωση των θανάτων από τροχαία στην Ελλάδα δεν συνδέεται με την αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς γεγονός πού μας γεμίζει απαισιοδοξία.

Δυστυχώς η είδηση «Τραγωδία στην άσφαλτο…» φαίνεται ότι θα αποτελεί το στίγμα του πολιτισμού μας για καιρό ακόμα.

SOS Τροχαία Εγκλήματα