Ετικέτες

Στο εγχειρίδιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας  «SAVE LIVES Δέσμη μέτρων για την Οδική ασφάλεια» που κυκλοφόρησε το 2017 και εκδόθηκε στα ελληνικά από τον SOS Τροχαία Εγκλήματα (ΕΔΩ) στο κεφάλαιο «Πρότυπα ασφαλείας των οχημάτων»  αναφέρονται μεταξύ άλλων τα παρακάτω:

«Ο παγκόσμιος στόλος οχημάτων ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο και είναι πιθανό να διπλασιαστεί μέχρι το 2030. Ωστόσο, η εφαρμογή των κανονισμών για την ασφάλεια των οχημάτων διαφέρει σημαντικά σε ολόκληρο τον κόσμο: είναι επαρκής σε ορισμένες χώρες και περιοχές αλλά αδύναμη ή ανύπαρκτη σε άλλες. Τις τελευταίες δεκαετίες η νομοθεσία και η ζήτηση των καταναλωτών οδήγησαν σε ασφαλέστερα αυτοκίνητα σε χώρες / περιοχές υψηλού εισοδήματος. Πολλά από τα χαρακτηριστικά που ξεκίνησαν ως σχετικά ακριβά «εξτρά» ασφαλείας στα οχήματα υψηλής τεχνολογίας έχουν γίνει πολύ πιο προσιτά από τότε και θεωρούνται πλέον βασικές απαιτήσεις για όλα τα οχήματα σε ορισμένες χώρες / περιοχές.

Η ραγδαία αύξηση της μηχανοκίνησης σε χώρες / περιοχές με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα, όπου ο κίνδυνος συγκρούσεων κατά την οδική κυκλοφορία είναι υψηλότερος και η χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων αυξάνεται παράλληλα με την οικονομική ανάπτυξη, σημαίνει ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη να εφαρμοστούν αυτές οι βασικές απαιτήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο . 

Περισσότεροι από 40.000 θάνατοι και 400.000 σοβαροί τραυματισμοί θα μπορούσαν να αποφευχθούν και μέχρι 143 δις Δολάρια  να εξοικονομηθούν εάν εφαρμόζονταν οι βασικές προδιαγραφές του ΟΗΕ για τα οχήματα, σε τέσσερις χώρες κλειδιά της Λατινικής Αμερικής (Αργεντινή, Βραζιλία, Μεξικό, Χιλή) έως το 2030.

Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι ο σχεδιασμός των οχημάτων συμμορφώνεται με τα αναγνωρισμένα πρότυπα ασφαλείας, αλλά ελλείψει τέτοιων προτύπων, οι εταιρείες αυτοκινήτων είναι σε θέση να πωλούν σε φτωχότερες χώρες παρωχημένα μοντέλα που δεν είναι πλέον νόμιμα σε πιο αναπτυγμένες χώρες. Ταυτόχρονα, οι εταιρείες αυτοκινήτων συχνά «απενεργοποιούν» τεχνολογίες που σώζουν ζωές σε νεότερα μοντέλα που πωλούνται σε χώρες όπου οι κανονισμοί είναι αδύναμοι ή ανύπαρκτοι».

………………………………………

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την 3η παγκόσμια Διυπουργική  Διάσκεψη για την Οδική  Ασφάλεια   (19&20 Φεβρουαρίου στη Στοκχόλμη), η  NCAP πραγματοποίησε, επιτόπου, ένα crash test μεταξύ δύο «ίδιων» αυτοκινήτων. Συγκρούστηκαν δυο Nissan NP300 φαινομενικά όμοια αλλά τελικά πολύ διαφορετικά.

Το ένα που πωλείται στην Ευρώπη (το συγκεκριμένο μάλιστα που συμμετείχε στο test ήταν μεταχειρισμένο) αποδείχτηκε με βάση τα αποτελέσματα αρκετά ασφαλές ( ****) ενώ το δεύτερο (καινούριο) που πωλείται στην Νότια Αφρική αποδείχτηκε μια παγίδα θανάτου (0*).

«Τέτοιες πρακτικές πρέπει να λήξουν» επεσήμανε ο Dr Etienne Krug, εκπρόσωπος του Π.Ο.Υγείας. Στο θέμα αναφέρθηκε και η Zoleka Mandela, εγγονή του Νelson Mandela,  που παραβρέθηκε στη διάσκεψη ως μητέρα θύματος τροχαίου που έχει ενεργό ρόλο στις προσπάθεια ανάπτυξης πολιτικών πρόληψης στη Νότια Αφρική.

Ο τεράστιος αριθμός θανάτων και τραυματισμών που συνεχώς αυξάνονται στις φτωχές και μεσαίου εισοδήματος χώρες, είναι φανερό πως δεν οφείλεται μόνο στους οδηγούς, ούτε οφείλεται σ αυτό που στην Ελλάδα μας αρέσει να θεωρούμε «ζήτημα παιδείας» η ευθύνη των αυτοκινητοβιομηχανιών που παράγουν και πωλούν τέτοια οχήματα, όπως και η ευθύνη των κυβερνήσεων των χωρών που επιτρέπουν την εισαγωγή τους είναι προφανής. Και προφανές είναι πως στις χώρες αυτές αυτά τα φονικά όπλα θα διαφημίζονται ως ταχύτατα, ασφαλέστατα κλπ.

Γι αυτούς που νομίζουν πως αυτά είναι προβλήματα που δεν μας αφορούν ως πολίτες μιας ευρωπαικής χώρας να σημειώσουμε πως αν αυτό ισχύει για την αγορά νέων οχημάτων, η κατάσταση δεν είναι το ίδιο ξεκάθαρη όσων αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα.

Αλλά δεν είναι μόνο το όχημα.

Όταν νόμιμα διαφημίζονται και νόμιμα πωλούνται στη χώρα μας ελαστικά μηχανής με 30 ευρώ το ζευγάρι(!), ελαστικά αυτοκινήτων με 45 ευρώ η τετράδα(!) η κράνη μηχανής με 25 εως 30 ευρώ(!) αναρωτιέται κανείς ποιές προδιαγραφές ασφαλείας τηρούν όλα αυτά και ποια είναι η συμμετοχή τους στα αυξημένα ποσοστά θυμάτων τροχαίας στης χώρας μας.

Να μιλήσουμε για το τι κάνει το κράτος; Όχι βέβαια, αυτά είναι ζητήματα ελευθερίας της αγοράς.

Το κράτος είναι απλά για να καταγράφει τα θύματα.