Ετικέτες

Στο εξαιρετικό βιβλίο του καθηγητή Ιατρικής και επί 15 έτη συντονιστή του Τομέα  Πρόληψης του ΕΚΑΒ, Ιωάννη Στ. Παπαδόπουλου Οδήγηση με Ασφάλεια, Γνώσεις επιβίωσης και αλληλοπροστασίας (εκδόσεις Παρισιάνος, 2005) περιλαμβάνεται ένας αποκαλυπτικός πίνακας. Ο αριθμός των τροχαίων με εγκατάλειψη των θυμάτων την πενταετία 1995 -1999, σύμφωνα με τα στοιχεία της τροχαίας.

Όπως παρατηρεί ο συγγραφέας μέσα σ αυτή την πενταετία οι εγκαταλείψεις αυξήθηκαν κατά 243%!!!

Άμεση και δραστική υπήρξε η απάντηση της πολιτείας για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης. Η παύση της δημοσιοποίησης των σχετικών με την εγκατάλειψη στοιχείων από την Τροχαία αποτέλεσε το μοναδικό μέτρο. Στρουθοκαμηλισμός ή σαφής επιλογή να μείνουν στο απυρόβλητο οι δράστες ήδη προστατευόμενοι από την δεκαετία του 60 με το άρθρο 43 του ΚΟΚ που θέσπισε την προνομιακή  μεταχείριση των οδηγών μηχανοκινήτων έναντι των υπολοίπων πολιτών που υποπίπτουν στο ίδιο αδίκημα την εγκατάλειψη θύματος. Πλημμέλημα  για τους οδηγούς – Κακούργημα για τους κοινούς πολίτες.

Από πού προέκυψε όμως αυτή η «οδηγική αριστοκρατία» στη χώρα μας για χάρη της οποίας ψηφίστηκε και ειδική αναγκαστική νομοθεσία; Εκεί στα τέλη του 60 αρχές του 70 η φιλόξενη χώρα μας δέχτηκε στους κόλπους της την οικογένεια του Ιμπντ   Σαούντ έκπτωτου βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας. Τα ανήσυχα τέκνα του έκπτωτου έγιναν αμέσως αντιληπτά στην αθηναική κοινωνία χάρη στα πανάκριβα αυτοκίνητα που οδηγούσαν, σπάνια εκείνο τον καιρό στην Ελλάδα,  και στις πολλαπλές συγκρούσεις, παρασύρσεις πεζών και εγκαταλείψεις στις οποίες πρωταγωνίστησαν.

Φήμες της εποχής έφεραν τα πριγκηπόπουλα να μη σταματούν καν όταν χτυπούσαν ένα πεζό αλλά να του πετάνε από το παράθυρο ένα Rolex αντί αποζημίωσης…

Στο δικαστικό επίπεδο, όλη αυτή η  λαίλαπα αντιμετωπίστηκε (όπως πάντα) διακριτικά με την επίκληση της … «ετεροδικίας», ότι δηλαδή αυτοί οι ένοχοι πολλαπλών τροχαίων εγκλημάτων θα δικάζονταν στη χώρα καταγωγής τους (από την οποία είχαν εκδιωχθεί…). Χαρακτηριστική είναι η γελιογραφία της εποχής από τον αείμνηστο, φοβερό Μπόστ.

Δεν είναι ξεκάθαρο ιστορικά αν συνέπεια αυτής της αντιμετώπισης των ευγενών από τη Σαουδική Αραβία  είναι η επέκταση του τίτλου ευγενείας σε κάθε οδηγό μηχανοκινήτου και η θέσπιση του άρθρου 43 του Κ.Ο.Κ.  που αμνηστεύει εδώ και πενήντα χρόνια τα εγκλήματα τους.

Πενήντα χρόνια μετά πολίτες, ΜΜΕ, Δικαιοσύνη και κυβερνήσεις εξακολουθούν να πέφτουν από τα σύννεφα για τις επιδημικές διαστάσεις των τροχαίων με εγκατάλειψη.

Η νομοθέτηση κινήτρων για την εγκατάλειψη των τραυματιών στο δρόμο από τους οδηγούς μηχανοκινήτων αποτέλεσε μια από τις  πιο επιτυχημένες παρεμβάσεις του ελληνικού κράτους αν κρίνει κανείς από τα αποτελέσματα που ακολούθησαν.