Ετικέτες

ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ: Με διαφορά λίγων ωρών, 4 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Μια μέρα νωρίτερα, όσα ειπώθηκαν στη μόνιμη επιτροπή της Βουλής απ’ αφορμή την παρουσίαση εγχειριδίου οδικής ασφάλειας διαβάζονται και ως τραγική… προφητεία.

Συντάκτης:  Αντα Ψαρρά

Μπορεί κάποιος να σκοτώσει δύο άτομα και να αφεθεί αμέσως μετά ελεύθερος; Μπορεί κάποιος να «μαχαιρώσει» έναν άνθρωπο να τον εγκαταλείψει αιμόφυρτο και αβοήθητο στη μέση του δρόμου ο, ο άνθρωπος να πεθάνει και να θεωρηθεί αυτό πλημμέλημα; Και στα δύο ερωτήματα η απάντηση είναι ναι, αρκεί ανάμεσα στο δράστη και στο θύμα να μεσολαβεί ένα τιμόνι. Κι αν ρωτήσει κανείς το αν αυτός ο δράστης τουλάχιστον θα στερηθεί για πάντα τη δυνατότητα του να οδηγεί, η απάντηση είναι φυσικά όχι.

Παρά τις βελτιώσεις, ισχύει ακόμα το κατάπτυστο άρθρο 43 του ΚΟΚ που επιστρέφει την άδεια οδήγησης στον δράστη τρεις ή το πολύ έξι μήνες μετά το τροχαίο έγκλημα. Μόνο σε όσες (λίγες) περιπτώσεις που παραβάσεις θεωρούνται επικίνδυνες προβλέπεται αφαίρεση διπλώματος σε υποτροπή. Αν δηλαδή σκοτώσεις οδηγώντας μεθυσμένος έναν άνθρωπο και στη συνέχεια ξανασκοτώσεις και κάποιον άλλο, τότε θα σου πάρουν το δίπλωμα!

Την περασμένη Τρίτη, στις 11 το πρωί, στη Βουλή ξεκινούσε τη συνεδρίασή της η ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας με πρόεδρο τον Γ. Ουρσουζίδη και με θέμα την παρουσίαση στα ελληνικά του εγχειριδίου «Save Lives – Δέσμη μέτρων οδικής ασφάλειας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ)». Τα ξημερώματα της Τετάρτης ο οδηγός της νταλίκας σκόρπιζε θάνατο…Θανατηφόρο τροχαίο στην εθνική με νταλίκα

Η συνήθης συνέχεια: ο οδηγός θα αφεθεί γρήγορα ελεύθερος με ποινή εξαγοράσιμη, σε έξι μήνες θα οδηγεί την νταλίκα του, θα χρειαστεί να εμφανιστεί μια-δυο φορές στο δικαστήριο όποτε γίνει η δίκη, η ασφάλειά του θα πληρώσει μερικές χιλιάδες ευρώ για το «κάθε κεφάλι» έπειτα από χρόνια. Οσο για τους συγγενείς, θα υποφέρουν στην υπόλοιπη ζωή τους χωρίς κανείς να ενδιαφερθεί γι’ αυτούς.

Διαβάζει κανείς;

Ο Γ. Ουρσουζίδης, προλογίζοντας, αναφέρθηκε σε όλα αυτά που λέει χρόνια τώρα ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» και έχει ξεκινήσει την προσπάθεια ανάδειξης του θέματος των δεκάδων χιλιάδων ζωών που χάθηκαν και χάνονται στους ελληνικούς δρόμους, αλλά και τα προβλήματα που ανακύπτουν ύστερα από κάθε τροχαίο.

Τον Νοέμβριο του 2017 το Δ.Σ. του Συλλόγου υπέβαλε αίτημα στον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, να συνδράμει στη μετάφραση και έκδοση του εγχειριδίου στα ελληνικά. Το αίτημα έγινε δεκτό.

Το «Save Lives» αποτελεί μια βάση οριοθέτησης και συγκρότησης ενός «ρεύματος» που θα βλέπει τα πράγματα διαφορετικά, ξεκινώντας από το ότι τα τροχαία είναι προβλέψιμα και άρα μπορούν να προληφθούν. Δηλαδή, ότι δεν είναι ατυχήματα και μοιραία πρέπει να συμβαίνουν.

Αυτή είναι, σε γενικές γραμμές, η άποψη που εκφράζεται, κυρίαρχα, από αυτόν τον Σύλλογο που ανέλαβε την ελληνική έκδοση. Βουλευτές με εξαιρετικές παρεμβάσεις πήραν μέρος στη συζήτηση, που δεν έτυχε καμίας δημοσιότητας. Σημεία παρεμβάσεων παρουσιάζουμε σήμερα.

Ο κ. Ουρσουζίδης επισήμανε το «ελπιδοφόρο» μήνυμα της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων το τελευταίο διάστημα αλλά και την τελευταία χρονιά, παραθέτοντας τα επίσημα στοιχεία. Χαρακτηριστική η πικρή επισήμανση του μεταφραστή Θ. Παρασκευά:

«Το 2016 καταγράφηκε στη Σουηδία αύξηση των τροχαίων θανάτων κατά 1,5%. Δηλαδή 4 νεκροί παραπάνω. Αν αυτό συνέβαινε στην Ελλάδα, το πιθανότερο είναι ότι οι αρμόδιοι θα έλεγαν “εντάξει, 4 παραπάνω, συμπτωματικό είναι, είμαστε σταθεροί”. Ομως οι Σουηδοί προχώρησαν σε μια σειρά παρεμβάσεων άμεσα, με πρώτη την περαιτέρω μείωση του ορίου ταχύτητας της πόλης».

Ο Γιώργος Κουβίδης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», ξεκίνησε λέγοντας ότι «δυστυχώς ο σύλλογος έχει 250 μέλη (ανθρώπους που έχουν χάσει μέλη της οικογένειάς τους), ενώ στην πραγματικότητα οι απώλειες στην Ελλάδα είναι πολλαπλάσιες.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η πρόβλεψη για το 2030 είναι ότι θα αποτελεί την πέμπτη αιτία θανάτου. Πρώτη αιτία στους νέους είκοσι με τριάντα ετών». Από το 2000, είπε ο ομιλητής, εκδίδονται εγχειρίδια και οδηγίες πρόληψης, μέτρα αποφυγής αλλά και αντιμετώπισης των τροχαίων από τον ΠΟΥ.

«Κανένα όμως από όλα αυτά τα αξιόλογα ντοκουμέντα δεν είχε ποτέ εκδοθεί στην Ελλάδα και αυτό συμβαδίζει απόλυτα με την κατάσταση που υπάρχει στον τομέα της οδικής ασφάλειας, σε μια χώρα όπου μια εταιρεία διαφημίζει αυτοκίνητο με το σλόγκαν “πάντα κυνηγός, ποτέ το θήραμα”. Είναι κάτι που δεν απασχολεί κανέναν αρμόδιο κρατικό φορέα».

Σημαντική η επισήμανση ότι, παρά τις τροποποιήσεις του ΚΟΚ, δεν συμπεριελήφθησαν οι παραβιάσεις στα όρια ταχύτητας στις θεωρούμενες επικίνδυνες παραβάσεις. «Παρότι διάβασα την εισηγητική έκθεση και υπήρχε η ταχύτητα, δεν ξέρω ποιο μαγικό χέρι την αφαίρεσε από τις επικίνδυνες, στην τελική μορφή του νομοσχεδίου» αναρωτήθηκε.

Αλλοθι ο όρος ατύχημα

Εντονη συγκίνηση προκάλεσε στα μέλη οικογενειών που παρευρέθησαν η ομιλία της Τασίας Χριστοδουλοπούλου. Δήλωσε την ικανοποίησή της για την έκδοση του φυλλαδίου στα ελληνικά και ζήτησε να αξιοποιηθεί επιτέλους το περιεχόμενό του. Η ίδια έχει ασχοληθεί πολλά χρόνια με το θέμα και ως δικηγόρος είχε πολλές περιπτώσεις θυμάτων τροχαίων.

«Νομίζω ότι πρέπει να χειραφετηθούμε πλέον και να μη μιλάμε για ατυχήματα. Ο όρος ατύχημα νομίζω ότι αποτελεί άλλοθι για την τραγική κατάσταση που παρακολουθούμε. Αντίθετα, ο όρος αυτός πρέπει να γίνει πρόκληση για να πάρουμε θέση όλη η κοινωνία και να γίνει κοινωνική διεκδίκηση το ζήτημα του να μην πεθαίνουν συνεχώς άνθρωποι σε τροχαία».

Η αντιπρόεδρος της Βουλής αντιτάχτηκε στην επίκληση της μοίρας, του τυχαίου, της κακιάς στιγμής.

«Δεν μπορώ να καταλάβω πώς είναι τυχαίο το ότι κάποιος περνάει με κόκκινο, μιλάει στο κινητό, έχει πιει πάνω από το όριο που προβλέπει ο Κώδικας και θεωρεί ότι δεν θα συμβεί τίποτα. Τι είναι αυτός ο άνθρωπος; Πώς πρέπει να τον χαρακτηρίσουμε; Αφελή; Δολοφόνο;

»Ξέρετε ότι σε όλες τις περιπτώσεις που προκύπτει θάνατος απαγγέλλεται κατηγορία (ανθρωποκτονία από αμέλεια ή ενδεχόμενος δόλος για την ανθρωποκτονία). Αυτό τι σημαίνει; Οτι είναι έγκλημα. Στο τυχαίο δεν παρεμβαίνει κανείς, στο έγκλημα παρεμβαίνει. Εφόσον, λοιπόν, η έννομη τάξη το έχει κατατάξει είτε ως πλημμέλημα είτε ως κακούργημα, δεν μπορούμε να το λέμε ατύχημα.

»Απαγορεύεται πλέον να χρησιμοποιούμε αυτές τις λέξεις, γιατί δίνουμε άλλοθι, γιατί εξωραΐζουμε την κατάσταση και κυρίως γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα απέναντι στο ατύχημα, παρά να το περιμένουμε να συμβεί. Οταν μιλήσουμε όμως για έγκλημα, θα μιλήσουμε για πρόληψη και θα αναζητήσουμε τους τρόπους αυτά τα εγκλήματα να περιοριστούν».

Αναφέρθηκε, τέλος, στις ασφαλιστικές εταιρείες και στο πόσο κοστολογούν την ανθρώπινη ζωή με τις ελεεινές αποζημιώσεις των θυμάτων.

Παράνομες πινακίδες

Ο πρώην υπουργός Θοδωρής Δρίτσας αναφέρθηκε στην επανεμφάνιση των δολοφονικών διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους, παρά τη νομοθεσία που ψηφίστηκε επί Γιώργου Παπανδρέου.

Παρανομίες μπροστά στις οποίες κλείνουν οι τοπικές αρχές τα μάτια. Εισηγήθηκε τη δημιουργία ενός οργανισμού που θα συμβάλει χωρίς γραφειοκρατία στις αναγκαίες αλλαγές.

Ο Γιώργος Κασαπίδης, βουλευτής Κοζάνης της Ν.Δ., απέδειξε με την ομιλία του ότι δεν χωρούν διαχωριστικές γραμμές στο ζήτημα αυτό και υπερθεμάτισε όσον αφορά τις δυναμικές αλλαγές που προτάθηκαν.

«Με τη σειρά μου θα ήθελα να επισημάνω και να υπερθεματίσω αυτά που είπε ο κ. Δρίτσας σχετικά με τις διαφημιστικές πινακίδες. Πράγματι, εκεί υπάρχουν πολλές σκοπιμότητες και οικονομικά συμφέροντα, ανήθικα και ανίερα τελικά, όπως αποδεικνύεται. Δεδομένης της νομοθεσίας, λειτουργούν εντελώς παραβατικά εν γνώσει τους και υπό την ανοχή μας, δυστυχώς».

Τέλος, ο Γ. Κουβίδης πήρε ξανά τον λόγο για να εκφράσει την απελπιστική κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους με την κατανάλωση αλκοόλ. Αναφέρθηκε, όμως, και στο μοναδικό ελληνικό φαινόμενο όπου το ποινικό σύστημα θεωρεί πλημμέλημα την εγκατάλειψη θύματος έπειτα από παράσυρση.

«Εχουμε δει ανθρώπους εδώ μέσα που τα παιδιά τους και οι οικογένειές τους έχουν εγκαταλειφθεί, οι ποινές στους δράστες ήταν της τάξης των έξι μηνών, ενώ οι ίδιοι είχαν βρει τον άνθρωπό τους κάτω στον δρόμο πεταμένο».

Δείτε το βίντεο με ολόκληρη τη συνεδρίαση.

Δελτίο τροχαίων εγκλημάτων (βράδυ 8/5 – πρωί 9/5)

ΑΘΗΝΑ

Στις 5.30 το πρωί 64χρονος οδηγός νταλίκας (αδελφός του δημάρχου Ανατολικής Μάνης) κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες έπεσε, στο ύψος της λεωφόρου Κηφισού 70, στο Αιγάλεω, στις διαχωριστικές μπάρες, τις έσπασε και πέρασε κυριολεκτικά πάνω από ένα αυτοκίνητο, ενώ διεμβόλισε και εκσφενδόνισε ένα άλλο, στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Στο ένα ήταν οδηγός ένας 60χρονος και επέβαινε και η 34χρονη κόρη του. Στο άλλο, οδηγός ήταν ένας 65χρονος. Επιτόπου σκοτώθηκαν οι δυο οδηγοί, ενώ η 34χρονη μεταφέρθηκε στο Αττικό Νοσοκομείο βαριά τραυματισμένη.

Στο αλκοτέστ στο οποίο υποβλήθηκε ο οδηγός της νταλίκας, που συνελήφθη, βρέθηκε ότι ήταν πιωμένος. Ακόμα, οι πινακίδες του αντιστοιχούσαν σε άλλο φορτηγό απ’ αυτό που οδηγούσε και ανέγραφε η άδεια κυκλοφορίας του.

ΑΘΗΝΑ

τις 11.20 το πρωί στο Πικέρμι, αυτοκίνητο που οδηγούσε 53χρονος και κατευθυνόταν προς την Αγία Παρασκευή παρέσυρε και τραυμάτισε σοβαρά 89χρονο πεζό.

Βαριά τραυματισμένος μεταφέρθηκε στον «Ερυθρό Σταυρό», όπου εξέπνευσε.

ΑΘΗΝΑ

τις 23.40 στο Χαλάνδρι, όχημα που οδηγούσε 64χρονη, που είχε ξεπαρκάρει από τη Μεσογείων και έκανε σε εκείνο το σημείο επικίνδυνο ελιγμό, συγκρούστηκε με μοτοσικλέτα που οδηγούσε 25χρονος, ο οποίος κινούνταν προς Αγία Παρασκευή, με συνέπεια ο τελευταίος να χάσει επιτόπου τη ζωή του.

Advertisements