Ετικέτες

,

Έχουμε αναφερθεί πάρα πολλές φορές στο θέμα της ταχύτητας και την ελαφρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται αυτός ο «υπ αριθμόν ένα φονιάς» του οδικού δικτύου από αρχές και οδηγούς στην Ελλάδα. Η τελευταία σχετική ανάρτηση μας, στις 22 Οκτώβρη, είχε τίτλο: Η Ελλάδα θα γίνει η πρώτη Ευρωπαική χώρα με όριο ταχύτητας τα 150 Km/h; 

Δέκα ημέρες μετά ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με Δελτίο Τύπου σε σχέση με τις προτεινόμενες αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΕΔΩ) απορρίπτει κατηγορηματικά την αύξηση των ορίων ταχύτητας. 

Μετά απ αυτό ο αρμόδιος Υπουργός κος Σπίρτζης καλό θα είναι να δημοσιοποιήσει ποιος εισηγήθηκε αυτή την πρόταση. Ελπίζουμε ο κος Υπουργός που «δεν θέλει να ξέρει» τις απόψεις του συλλόγου μας, να αντιμετωπίσει διαφορετικό τον καθ ύλην αρμόδιο επιστημονικό φορέα του τόπου. Δεν υπάρχουν μόνο εισαγωγείς αυτοκινήτου και κατασκευαστές αυτοκινητοδρόμων στη χώρα και δεν έχουν μόνο όσοι κολυμπάνε μέσα στα ευρωπαικά προγράμματα δικαίωμα λόγου.

Να τι αναφέρει το Δελτίο Τύπου για τα όρια ταχύτητας:

«Η προτεινόμενη δυνατότητα αύξησης των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους αποτελεί μία πρωτότυπη και σαφώς επιστημονικά αδόκιμη πρόταση, ενάντια σε κάθε λογική οδικής ασφάλειας. Η αλλαγή αυτή δίνει ξεκάθαρα ένα πολύ λανθασμένο μήνυμα στους οδηγούς ότι οι υψηλές ταχύτητες δεν αποτελούν απαραίτητα πρόβλημα (ακόμη και εάν η αρχική πρόθεση είναι να αφορά μικρό μέρος του οδικού δικτύου).

Η ταχύτητα είναι ο σημαντικότερος παράγοντας πρόκλησης οδικών ατυχημάτων σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία. Παρόλα αυτά, στο προτεινόμενο Νομοσχέδιο όχι μόνο δεν συγκαταλέγεται στις σοβαρές παραβάσεις, στις οποίες δεν θα εφαρμοστεί η (πολύ σωστή) μείωση των προστίμων αλλά επιπλέον η επικίνδυνη συμπεριφορά «πριμοδοτείται» με τη δυνατότητα αύξησης των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους.

Σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους δεν είναι 150 km/h. Αμφιλεγόμενη εξαίρεση αποτελούν τμήματα των αυτοκινητοδρόμων της Γερμανίας, όπου δεν υπάρχει όριο ταχύτητας, πλην όμως τίθεται συνιστώμενη ταχύτητα 130 km/h, πέρα από την οποία συχνά δεν ισχύει η ασφαλιστική κάλυψη του οδηγού. Επιπλέον, σε 2 κράτη με τις χειρότερες επιδόσεις οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη (Πολωνία, Βουλγαρία), το όριο ταχύτητας είναι 140 km/h, σε 14 κράτη είναι 130km/h και σε 11 κράτη (κυρίως τα κράτη με τις καλύτερες επιδόσεις) είναι 120 km/h ή και χαμηλότερα.

Οι κρατούσες θεωρίες υποστηρίζουν ότι όταν η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας αυξάνεται κατά 1 km/h, ο αριθμός των ατυχημάτων αυξάνεται κατά 2% στο υπεραστικό δίκτυο και 4% στο αστικό δίκτυο. Οποιαδήποτε αύξηση σε όρια ταχύτητας οδηγεί σε αύξηση της μέσης ταχύτητας και τελικώς σε αύξηση των ατυχημάτων.

Κατά συνέπεια, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων προτείνει να μην γίνει καμία αλλαγή στα υφιστάμενα ανώτατα όρια ταχύτητας στους διαφορετικούς τύπους οδικού δικτύου και να παραμείνει η Ελλάδα εναρμονισμένη με τις πρακτικές που ισχύουν στα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά κράτη. Αντίθετα είναι απαραίτητο να εκπονηθούν συστηματικά επιμέρους μελέτες στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας για το αποδεκτό όριο ταχύτητας με βάση τα σημερινά χαρακτηριστικά των οδών και της κυκλοφορίας (και όχι με εκείνα της περιόδου που κατασκευάστηκαν).»

Σχετικό δημοσίευμα με τίτλο «Προσοχή Κίνδυνος» με 150χλμ/ώρα υπήρχε και στην Καθημερινή στις 4 Νοεμβρίου.

Advertisements