Μέρα που είναι (1 Απριλίου) είπαμε ν’ ασχολήθούμε με αριθμούς. Είναι γνωστό πως οι αριθμοί δεν ψεύδονται.

Τα στοιχεία που αναφέρουμε είναι αναρτημένα στη σελίδα της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας καθώς και στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας.

Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Βάση της απογραφής του 2011 ο πληθυσμός της χώρας είναι 10.816.286  άτομα, ενώ οι ενήλικες 8.693.742. Το 2015 τα κυκλοφορούντα οχήματα φτάνουν τα 8.076.431, που σημαίνει πως είτε ο καθένας από εμάς έχει ένα αυτοκίνητο στην κατοχή του εκτός από καμιά 500.000 κακομοίρηδες από αυτούς που κατουράνε στα πηγάδια, είτε πως κάποιοι έχουν 2 και 3, ενώ άλλοι -πάνω από 500.000 αυτή τη φορά- είτε από επιλογή, είτε από μη ικανότητα κανένα.

Στον ίδιο πίνακα της ΕΛΣΤΑΤ παρουσιάζονται και αριθμοί τροχαίων συμβάντων (ελπίζουμε πως κάποια στιγμή το κράτος θα σταματήσει να χρησιμοποιεί τον αδόκιμο όρο τροχαία ατυχήματα -περισσότερα γι’ αυτό εδώ και εδώ- των τραυματιών  και των νεκρών από τροχαία (σημειώστε τα νούμερα για τα έτη 2014 και 2015).

Πάμε τώρα στα Πρωταπριλιάτικα, γιατί περί τέτοιων στοιχείων πρόκειται. Η λογική μας λέει πως τα παραπάνω στοιχεία η ΕΛΣΤΑΤ τα παίρνει από την Ελληνική Αστυνομία. Αμ δε! Πουθενά στην ιστοσελίδα της ΕΛΛΑΣ δεν αναφέρονται σύνολα τροχαίων συμβάντων, παρά μόνο αυτά που σχετίζονται με τραυματισμούς. Το παρακάμπτουμε όμως και μελετάμε τον πρακάτω πίνακα.

Το άθροισμα ελαφρών, σοβαρών και θανατηφόρων τραυματισμών για το 2014 και την ΕΛΛΑΣ είναι 10.037 + 895 + 744 = 11.676, ενώ στον πίνακα της ΕΛΣΤΑΤ 15.359.

Το άθροισμα ελαφρών, σοβαρών και θανατηφόρων τραυματισμών για το 2015 και την ΕΛΛΑΣ είναι 9.854 + 924 + 759 = 11.537, ενώ στον προηγούμενο πίνακα της ΕΛΣΤΑΤ 14.889.

Στην ετήσια έκθεση τώρα της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής που παραδόθηκε στον Πρόεδρο της Βουλής, γράφεται πως το 2015 είχαμε 789 νεκρούς, 1.068 Σοβαρά και 12.872 Ελαφρά τραυματίες.

-Πλάκα με κάνεις;

-Έλα μωρέ, τώρα. Μερικές χιλιάδες πέσαμε έξω στους τραυματίες, αλλά στους νεκρούς εντάξει, μόνο 50 πάνω-κάτω, διαφορά.

-Ας ελπίσουμε ότι είναι τουλάχιστον ζωντανοί!

Αν νομίζετε πως το πρωταπριλιάτικο σταματάει εδώ είστε γελασμένοι.

Έχετε άραγε σκεφτεί ποτέ πόσες είναι οι συνολικές παραβάσεις που πάιρνει φυσικά είδηση η τροχαία; (Μεταξύ μας δε χρειάζεται να σχολιάσουμε ότι για κάθε μια παράβαση που κόβεται κλήση υπάρχουν τουλάχιστον άλλες 5 μην πούμε 10, που δεν πήρε είδηση  μάτι του αστυνόμου)

Το νούμερο ξεπερνά κάθε χρόνο τις 380.000 παραβάσεις!

Παραθέτουμε και πίνακα της Τροχαίας:

Α.Ε.Α. – ΔΙΕΘΥΝΣΗ ΤΡΟΧΑΙΑΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ      
Πίνακας επικίνδυνων παραβάσεων
ΕΤΩΝ 2015- 2014-2013
       
ΕΙΔΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ 2015 2014 2013
Παραβίαση προτεραιότητας 3.927 3.836 2.433
Παραβίαση ερυθρού Σηματοδότη 14.564 13.913 12.114
Αντικανονικοί ελιγμοί 5.926 5.137 3.471
Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα 11.695 12.729 11.737
Αντικανονικό Προσπέρασμα 8.406 8.107 6.749
Κίνηση στην αριστερή λωρίδα – Μη κίνηση στο άκρο δεξιό της οδού 261 297 1.236
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας 29.611 34.526 35.478
Μη χρήση παιδικών καθισμάτων 424 626 1.583
Μη χρήση κράνους 52.783 54.354 58.122
Παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ) 25.130 30.683 41.788
Παραβάσεις ταχύτητας 173.476 156.892 178.816
Παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου 19.730 23.459 24.121
Φθαρμένα ελαστικά 5.177 5.744 5.657
Παραβάσεις διαφημιστικών πινακίδων 3.266 2.461 1.050
Μέθη 29.191 29.597 30.853
ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ 383.567 382.361 415.208

Με μια πρώτη ματιά βλέπουμε να μειώνονται οι παραβάσεις χρόνο με το χρόνο. Μήπως όμως μειώνονται και οι έλεγχοι της τροχαίας; Δυστυχώς το ενδιαφέρον αυτό στοιχείο δεν αναφέρεται στην ιστοσελίδα της Ελληνικής αστυνομίας. Το μόνο στοιχείο που δημοσιοποιείται είναι ο αριθμός ελεγθέντων ατόμων για μέθη τα έτη 2013 και 2014.

Πόσοι όμως ήταν οι έλεγχοι της Τροχαίας; Ποιές και πόσες μέρες; Σε ποιά σημεία; Ποιές ώρες;

Τα παραπάνω ερωτήματα δεν είναι τυχαία. Δεδομένου των αποκλίσεων των στατιστικών στοιχείων που παρουσιάζουν τα διάφορα κρατικά όργανα, απαιτείται διαρκής έλεγχός τους. Δεν μας αρκούν μόνο οι αριθμοί. Χρειαζόμαστε επιπλέον ποιοτικά στοιχεία των στατιστικών στοιχείων, όπως: Πότε καταγράφεται κάποιος ως νεκρός από τροχαίο; Στο σημείο σύγκρουσης; Στο νοσοκομείο και εάν ναι, μετά από πόσες ημέρες, προκειμένου να συμπεριληφθούν και σοβαρά τραυματίες που καταλήγουν μέρες μετά το τροχαίο;  Η αστυνομία ενημερώνει εκ των υστέρων τα στοιχεία της; Και εάν ναι γιατί δεν τα παρουσιάζει και τα δίνει μόνο στην ΕΛΣΤΑΤ;

Υπάρχει βάση δεδομένων με οδηγούς που παραβιάζουν συστηματικά τον ΚΟΚ; Τα στοιχεία αυτά, γιατί δεν παρουσιάζονται;

Έχουν αφαιρεθεί άδειες οδήγησης όπως προβλέπει ο ΚΟΚ; Πόσες;

Πόσες από τις παραπάνω 380.000 plus κλήσεις που επιδόθηκαν πληρώθηκαν; Πόσα ήταν τα έσοδα του κράτους από αυτές; Που και πως χρησιμοποιούνται τα έσοδα αυτά;

Σε σχέση μόνο με το τελευταίο παρουσιάζουμε τον τελευταίο πίνακα βασισμένο σε υπολογισμούς μας με τα έσοδα που θα είχε το κράτος εάν πληρώνονταν όλες οι κλήσεις, χωρίς εκπτώσεις, χωρίς διαγραφές, χωρίς τις γνωστές ελληνικές μεθόδους «σβησίματος» κλήσεων.

 

ΕΙΔΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ 2015 ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΣΥΝΟΛΟ σε ευρώ
Παραβίαση προτεραιότητας 3.927 700 2.748.900
Παραβίαση ερυθρού Σηματοδότη 14.564 700 10.194.800
Αντικανονικοί ελιγμοί 5.926 700 4.148.200
Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα 11.695 200 2.339.000
Αντικανονικό Προσπέρασμα 8.406 700 5.884.200
Κίνηση στην αριστερή λωρίδα – Μη κίνηση στο άκρο δεξιό της οδού 261 80 20.880
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας 29.611 300 8.883.300
Μη χρήση παιδικών καθισμάτων 424 300 127.200
Μη χρήση κράνους 52.783 300 15.834.900
Παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ) 25.130 400 10.052.000
Παραβάσεις
ταχύτητας
173.476 100 17.347.600
Παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου 19.730 100 1.973.000
Παραβάσεις διαφημιστικών πινακίδων 3.266 1.500 4.899.000
Μέθη 29.191 200 5.838.200
ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ 378.390   90.291.180

Σημειώστε ότι το πρόστιμο για μέθη είναι το χαμηλότερο προβλεπόμενο, ανάλογα με την περιεκτικότητα αλκοόλ στο αίμα ή τον εκπνεόμενο αέρα το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 1.200 ευρώ.

90 εκ. ευρώ λοιπόν κοστίζουν οι παραβάσεις που κατέγραψε η τροχαία το 2015. Επίσης περίπου 800 νεκρούς και 15.000 τραυματίες (ανάθεμα τα Greek Statistics).

Κλείνω με αυτό: 380.000 ετήσιες παραβάσεις σημαίνει πάνω από 1.000 την ημέρα. Τόσες τουλάχιστον μπορεί να καταγράψει η τροχαία, γιατί εγώ στις καθημερινές μου μετακινήσεις μετρώ 10 με 15 που δεν καταγράφονται πουθενά και σε κανένα επίσημο στατιστικό εργαλείο του κράτους.

Χριστιάνα Βλαχάκη

Advertisements