Ετικέτες

,

Ο φίλος M. Mitzialis μας ενημέρωσε για τις εξελίξεις στο θέμα της άδειας οδήγησης στο Ηνωμένο Βασίλειο σημειώνοντας: «Στο Ηνωμένο Βασίλειο, με το ανθρώπινο κόστος της οδικής μετακίνησης να είναι περίπου στο ένα έκτο του δικού μας αναλογικά με τον πληθυσμό οι κυβερνώντες αναζητούν τρόπους να κάνουν ακόμη αποτελεσματικότερο το σύστημα εκπαίδευσης των οδηγών. Στην δική μας μπανανία, το λάδωμα των εξεταστών για την απόκτηση του διπλώματος εξακολουθεί να αποτελεί τον κανόνα. Αλλά κανείς δεν έχει ακόμη διαδηλώσει στο Σύνταγμα για αυτό το συνεχιζόμενο έγκλημα, για την εγκληματική αδιαφορία και για τις χιλιάδες των αθώων θυμάτων». 

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στον επίσημο κυβερνητικό δικτυακό τόπο www.gov.uk στις 14 Ιουλίου 2016.  Η μετάφραση έγινε από μας.

Η Βρετανική κυβέρνηση δεσμεύεται δημοσίως και επισήμως να μειώσει τον αριθμό θανάσιμων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις.

Σ’ αυτό το πλαίσιο αποφάσισε να πραγματοποιήσει αλλαγές στην εκπαίδευση που λαμβάνουν οι νέοι οδηγοί, αλλά και στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος.

Έχει ενδιαφέρον όμως πριν φτάσουμε στις συγκεκριμένες αλλαγές και προτάσεις να δούμε λίγο το ιστορικό.

Το υπεύθυνο τμήμα του Υπουργείου Μεταφορών για τη δημιουργία προτύπων οδήγησης μελέτησε τα στατιστικά στοιχεία της χώρας που σχετίζονται με τις τροχαίες συγκρούσεις. Παρατήρησαν πως οι νέοι οδηγοί εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό σε τροχαία συμβάντα – καθώς στο 1/5 των τροχαίων συγκρούσεων εμπλέκεται νέος οδηγός ηλικίας από 17 έως 24 ετών (γραφήματα young car drivers).

Σε συνεργασία με ειδικούς στο θέμα της οδικής ασφάλειας (σωματεία εκπαιδευτών, συμπεριφοριστές ακαδημαϊκούς κλπ) σχεδίασαν λοιπόν κάποιες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των νέων οδηγών πιστεύοντας πως με αυτό τον τρόπο:

  1. Οι εξεταζόμενοι θα λαμβάνουν πιο ολοκληρωμένη εκπαίδευση προτού δώσουν εξετάσεις
  2. Οι εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος θα αποκτήσουν μεγαλύτερη συνάφεια με την οδήγηση σε πραγματικές συνθήκες κίνησης
  3. Οι υποψήφιοι οδηγοί θα επιμηκύνουν την περίοδο εκπαίδευσής τους καλλιεργώντας και άλλες δεξιότητες εκτός από τις βασικές για την απόκτηση διπλώματος

Τον Ιούλιο του 2015 το νέο τεστ απόκτησης διπλώματος οδήγησης παρουσιάστηκε σ’ όλους τους φορείς που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια (Υπουργεία, Κοινοβουλευτική Επιτροπή για την οδική ασφάλεια, σχολές οδήγησης, οργανισμούς οδικής ασφάλειας κλπ).

Το Νοέμβριο του 2015 παρουσιάστηκε επίσης σε εκπροσώπους φορέων ατόμων ΑΜΕΑ (κωφών, με κινητικές δυσκολίες κλπ)

Τον Απρίλιο του 2015 εφαρμόστηκε πιλοτικά σε μια ομάδα υποψηφίων νέων οδηγών. Κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής το Υπουργείο μεταφορών δημοσίευσε μια λίστα εκπαιδευτών οδηγών που συμμετέχουν στοπρόγραμμα και μπορούν να εκπαιδεύσουν ένα υποψήφιο νέο οδηγό προκειμένου να εξεταστεί με το νέο τρόπο εξέτασης. Έπειτα πραγματοποιούνται συνεντεύξεις για συλλογή δεδομένων τόσο από τους ίδιους τους υποψηφίους, όσο και από τους εξεταστές τους, τους εκπαιδευτές τους ακόμα και από τους γονείς των υποψηφίων. Η επικοινωνία μαζί τους θα συνεχίσει για μια τουλάχιστον χρονιά προκειμένου να μελετηθεί εάν έχουν άλλη οδηγική συμπεριφορά από αυτή των οδηγών που εξετάζονται ακόμα με το παλιό σύστημα.

Από τις 14 Ιουλίου του 2016 έως τις 25 Αυγούστου του 2016 οι προτεινόμενες αλλαγές τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση, προτού οριστικοποιηθούν και εφαρμοστούν.

Ποιές είναι τώρα αυτές οι αλλαγές;

  1. Αύξηση του χρόνου αυτόνομης οδήγησης του υποψήφιου οδηγού από 10 σε 20 λεπτά.

Θα ζητείται από τον υποψήφιο οδηγό να μετακινηθεί από ένα σημείο σ’ ένα άλλο χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή του.

Μ’ αυτόν τον τρόπο ο εξεταστής θα έχει καλύτερη εικόνα των νεοαποκτηθείσων ικανοτήτων ενός νέου οδηγού, δεδομένου ότι θα εμπλουτιστούν οι διαδρομές και ο υπό εξέταση υποψήφιος θα καλείται να οδηγήσει τόσο σε δρόμους χαμηλής κυκλοφορίας, όσο και σε αυξημένης κίνησης αλλά και ταχύτητας.

  1. Ένταξη χρήσης GPS στο τεστ οδήγησης

Καθώς η τεχνολογία των νέων αυτοκινήτων αλλάζει οφείλει ένας νέος οδηγός να είναι εξοικειωμένος και με αυτή. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης θα ζητείται από τον υποψήφιο ν’ ακολουθήσει τις οδηγίες ενός GPS για μετάβαση από ένα σημείο σ’ ένα άλλο.

  1. Αλλαγή δοκιμασιών χειρισμού αυτοκινήτου

Εδώ και χρόνια εξετάζεται η “αριστερή” και “δεξιά” στροφή και η “οπισθογωνία”. Οι Βρεταννοί επικαιροποιούν το τέστ οδήγησης εντάσσοντας αντίστοιχες δοκιμασίες μεπροσανατολισμό τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Τα παραπάνω λοιπόν αντικαθίστανται με την “είσοδο- έξοδο” από πάρκινγκ αλλά και όπισθεν κίνηση 6-8 μέτρων και παρκάρισμα.

  1. Ερώτηση τύπου “Δείξε μου πως….” εν κινήσει

Έως τώρα προτού ξεκινήσει την οδήγηση ένας νέος οδηγός του ζητιόταν να απαντήσει σε ερωτήσεις του τύπου “Πες μου πως ανάβει η θέρμανση στο πίσω τζάμι, και δείξε μου πως λειτουργούν οι υαλοκαθαριστήρες κλπ”. Με το νέο τρόπο εξέτασης η ερώτηση “δείξε μου πως…”  θα γίνεται καθ’ οδόν όπως συμβαίνει και στις πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Τελειώνοντας επιτρέψτε μας μερικά σχόλια.

Η λογική επικαιροποίησης της εκπαίδευσης νέων οδηγών αλλά και των εξετάσεων οδήγησης ώστε να προσομοιάζουν περισσότερο με τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους.

Αυτό όμως που αποτέλεσε το κίνητρο για την παρυσίαση αυτής της αλλαγής είναι το “πνεύμα του νομοθέτη” – οδική ασφάλεια – αλλά και ο τρόπος υλοποίησης της όποιας αλλαγής.

Η νομοθετική διαδικασία δηλαδή θα προκύψει όχι από τη διάθεση ή το πρωινό ξύπνημα ενός Υπουργού, αλλά από έναν φορέα του Υπουργείου ο οποίος σταθερά ασχολείται με το θέμα καθορισμού προτύπων για την οδική ασφάλεια. Ο οποίος αφού συνέλεξε και μελέτησε σοβαρά τα στατιστικά στοιχεία, συμβουλεύτηκε σχετικούς φορείς, κατέληξε σε προτάσεις, τις παρουσίασε και ζήτησε γνωμοδότηση, έπειτα τις δοκίμασε πιλοτικά για να καταλήξει μετά από εκ νέου συλλογή στατιστικών στοιχείων και μελέτη τους στην απόφαση εάν θα υλοποιήσει ή όχι στις προτεινόμενες αλλαγές.

Advertisements