Ετικέτες

Το Vision zero (όραμα μηδέν) είναι ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας που ξεκίνησε η Σουηδία και έχει υιοθετηθεί από αρκετές ακόμα χώρες. Ο στόχος του προγράμματος, με μία πρόταση, είναι: καμία απώλεια ζωής δεν είναι αποδεκτή.

“Μα καλά, δεν είναι υπερβολικά αισιόδοξος στόχος;” ρωτήσαμε, ομολογώ προβοκατόρικα, ένα φίλο Σουηδό. Η απάντησή του, όμως, δεν αφήνει κανένα περιθώριο για εξυπνάδες: “Αν δεν είναι η μηδενική απώλεια το όραμά σου, πόσες χαμένες ανθρώπινες ζωές οραματίζεσαι εσύ;”.

Με αφορμή το “κόψιμο” ενός φίλου στην εξέταση οδήγησης για δίπλωμα μοτοσυκλέτας, κάναμε μια βόλτα στην περιοχή πίσω από το υπουργείο μεταφορών, εκεί που “δοκιμάζονται σε πραγματικές συνθήκες” – κατά τα λεγόμενα του εξεταστή -, οι υποψήφιοι οδηγοί. Δήμος Παπάγου – Χολαργού.

Όπως αποδεικνύεται και από τις φωτογραφίες παρακάτω, είναι προφανές ότι εδώ μιλάμε όχι για Vision zero (όραμα μηδέν), αλλά για Visibility zero (ορατότητα μηδέν). Περίπου τα μισά σήματα της τροχαίας, στους δρόμους χαμηλής κυκλοφορίας είναι είτε άφαντα είτε δυσδιάκριτα. Και ενώ οι εξεταστές γνωρίζουν την κατάσταση, δίνουν εντολή στους εξεταζόμενους να στρίψουν π.χ. αριστερά σε δρόμους που το απαγορευτικό είναι ορατό μόνο αφού στρίψεις. “Δυστυχώς κοπήκατε”. Η κοινωνία γλίτωσε από έναν ακόμα “επικίνδυνο” οδηγό.

Η χώρα μας δεν έχει υιθετήσει το vision zero. Θεωρώντας ότι ο δήμος στους δρόμους του οποίου γίνεται η εξέταση, το υπουργείο που εκδίδει τα διπλώματα, η τροχαία, οι εξεταστές και οι δάσκαλοι οδήγησης, όλοι τους είναι μέρος αυτού που ονομάζουμε “εθνική πολιτική για την οδική ασφάλεια”, προσπαθήσαμε να σκιαγραφήσουμε τους βασικούς άξονες αυτής της πολιτικής, όπως εφαρμόζεται στην πράξη. Επιπλέον, όλοι οι άξονες φαίνονται να είναι επαρκώς κοστολογημένοι (ειδικά στις μέρες που ζούμε, αυτό μετράει ιδιαίτερα).

  • Άξονας 1: Ασφαλής οδήγηση, είναι η οδήγηση που γίνεται σε ευχάριστο κατάφυτο περιβάλλον (ζούγκλα της ασφάλτου).
    Αφήνουμε τα φυτά και τα δέντρα να μεγαλώσουν ανεξέλεγκτα. Ήδη τα μισά σήματα της τροχαίας έχουν καλυφθεί. Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν καλυφθεί και τα υπόλοιπα. Και αυτό είναι δέσμευση.
    Επιπλέον εξοικονομούμε πόρους του φορολογούμενου πολίτη κάνοντας περικοπές στην υπηρεσία πρασίνου.zougla1zougla2

    Στο άγιο αττικό χώμα ευδοκιμούν πάνω από 1.200 ενδημικά είδη.

    Στο άγιο αττικό χώμα ευδοκιμούν πάνω από 1.200 ενδημικά είδη.

  • Άξονας 2: Ασφαλής οδήγηση είναι η οδήγηση που γίνεται σαν παιχνίδι (βρες τα σήματα που λείπουν).
    Κρύβουμε τα σήματα, δεν τα βάζουμε όλα, δεν τα συντηρούμε. Σύντομα θα κυκλοφορήσει και application για κινητά στο ύφος του “πιάσε το πόκεμον” – “πιάσε το σήμα”. Θα καλούμε τους οδηγούς να χρησιμοποιούν το κινητό ενώ οδηγούν και θα εισπράτουμε περισσότερα πρόστιμα. Έτσι θα μπορούμε να αφαιρέσουμε περισσότερα σήματα, να κάνουμε την εξέταση για απόκτηση διπλώματος ακόμα πιό «απαιτητική» και το παιχνίδι περισσότερο διασκεδαστικό.

    afanti3

    Άλσος Παπάγου – εδώ πρασινίζουν και τα σήματα.

    afanti1

    Task: Βρες το σήμα που λείπει. Λύση: Απαγορεύεται η στροφή δεξιά.

    afanti2

    Task: Βρες το σήμα που λείπει. Λύση: Απαγορεύεται η στροφή αριστερά.

  •  Άξονας 3: Ασφαλής οδήγηση είναι το αποτέλεσμα της απόκτησης διπλώματος μετά από πλήθος εξετάσεων (πολλαπλές δικλείδες προστασίας).
    Υποβάλλοντας τους υποψήφιους οδηγούς σε δοκιμασίες – παγίδες αυξάνουμε την πιθανότητα να “κοπούν” και παράλληλα τα έσοδα από τα παράβολα. Έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε ακόμα περισσότερες παγίδες. Προστατευτικές πάντα.

    dipligrammi1

    Ποιός ποδηλάτης οδηγεί σωστά; (Απάντηση: και οι δύο).

    sxoleio50

    Ποιά πινακίδα τοποθετήθηκε πρώτη; (Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως / Δήμος Αθηναίων – Κέντρο διαλογής ΕΛΤΑ)

  • Άξονας 4: Ασφαλής οδήγηση είναι η οδήγηση σε δρόμους χωρίς πεζούς και χωρίς ποδηλάτες (στη χώρα των αυτοκινητιστών/ποιητών – πατώ το γκάζι να με κάνουν όλοι χάζι -, οι πεζοί/ποδηλάτες δεν είναι ευπρόσδεκτοι).
    Αφαιρούμε συστηματικά χώρο από τους πεζούς στα πεζοδρόμια, φτιάχνοντας ποδηλατόδρομους που δεν εξυπηρετούν κανέναν. Έτσι, εμποδίζοντας την κυκλοφορία σε οποιονδήποτε πλέον των αυτοκινητιστών, προστατεύουμε τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου. Κι όλα αυτά χωρίς να παίρνουμε ευρώ από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις πετρελαϊκές εταιρείες, παρά μόνο απορροφώντας κονδύλια των ΕΣΠΑ, που αλλιώς θα λίμναζαν και θα βρωμούσαν.

    podilatodromos1

    Παρεμπόδιση των πεζών… λόγω ποδηλατόδρομου (και του σήματος).

    podilatodromos2

    Παρεμπόδιση των ποδηλατών… λόγω παγκακίου και περιπτέρου (ο ποδηλατόδρομος συνεχίζει κανονικά πίσω απ’το περίπτερο).

Γιατί τίποτα δεν μπορεί να γίνει χωρίς όραμα και σχέδιο. Όραμα μηδέν αυτοί; Ορατότητα μηδέν εμείς! Αμπώς; Τί έχεις να μας πεις τώρα κουτόφραγκε Σουηδέ;

Υ.Γ.1.: Πέρα από την πλάκα, η αλήθεια είναι ότι οι ξένοι αναγκάζονται να σχεδιάζουν πολιτικές και να καταφεύγουν σε οράματα γιατί δεν έχουν αυτό που έχουμε εμείς σε πλήρη αφθονία και μας προστατεύει. Οι ξένοι δεν έχουν το Θεό τους.

Υ.Γ.2.: Στη Σουηδία είναι εξαιρετικά δύσκολο να πάρεις άδεια οδήγησης. Η εξέταση περιλαμβάνει και τα παρακάτω:
α) κράτημα του οχήματος σε δρόμο με λάδια
β) εξέταση πορείας ΚΑΙ σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας – διαχείρηση της κίνησης
γ) φρενάρισμα με ταχύτητα 70 χλμ/ώρα και 90 χλμ/ώρα
Στην έρευνά μας για τη Σουηδία, δεν βρήκαμε δοκιμασίες-παγίδες. Φυσικά, το ότι δεν βρήκαμε δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν. Άλλωστε και στην Ελλάδα δεν θα βρεις κάπου επίσημα να γίνεται λόγος για δοκιμασίες- παγίδες – αυτά είναι μόνο αποκυήματα της νοσηρής φαντασίας μας. Η επίσημη οδική πολιτική μετράει. Όχι άλλοι νεκροί σε τροχαία Παναγία μου.

Θ.Π.

Advertisements