Ετικέτες

2015 EUΟι στατιστικές του 2015 για την οδική ασφάλεια, που δημοσιοποίησε στις 31 Μαρτίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καταγράφουν για Τρίτη συνεχή χρονιά στασιμότητα στον αριθμό των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις στους δρόμους της Ευρώπης καθιστώντας προβληματική έως ανέφικτη την επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί για μείωση τους κατά 50% στην δεκαετία 2011-2020.

Σύμφωνα με τα στοιχεία 26.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το 2015, έναντι 25.900 το 2014 και 26.000 επίσης το 2013. Αντι για την προβλεπόμενη μείωση το 2015 είχαμε μια ελαφρά αύξηση, πράγμα που συμβαίνει για πρώτη φορά στην Ευρωπαική Ενωση μετά το 2001!

Ο Ευρωπαικός μεσος όρος για το 2015 είναι 51.5 θάνατοι ανα εκατομμύριο κατοίκων με τεράστιες αποκλείσεις αναμεσα στις χώρες με την Μαλτα (26), την Σουηδία (27) και την  Ολλανδία(28) να έχουν τα μικρότερα ποσοστά και την Ρουμανία (95), την Βουλγαρία (95) και την Λεττονία (94) τα μεγαλύτερα.

Οι αριθμοί ελέγχονται, όχι μόνο γιατι τα στοιχεία είναι προσωρινα, αλλα γιατι στις περισσότερες αν όχι σ όλες τις περιπτωσεις τα δεδομένα προέρχονται από την Αστυνομία και όχι από τις υπηρεσίες περίθαλψης. (Υπενθυμίζουμε εδώ ότι ακόμα και στην «ακραία» περίπτωση ακριβους καταγραφης όλων των θανάτων, σ ολόκληρη την Ευρωπαική Ενωση δεν θεωρούνται ως θανόντες από τροχαίο όσοι επιζήσουν περαν των 30 ημερών μετά το συμβάν και πεθάνουν μετά…)per million 2015

Η εμμονική επανάλειψη της Ευρωπαικής Επιτροπής ότι οι δρόμοι της Ευρώπης είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο δεν μπορεί να καλύψει το γεγονός πως  ο στόχος της 1ης Δεκαετιας για την Οδική Ασφάλεια 2001-2010 για περιορισμό των θανάτων κατά 50% δεν επευτέχθη (ειχαμε μειωση κατά 43%) αλλά και για την 2η Δεκαετία 2011-2020 μάλλον οδηγούμαστε σε παρόμοια αποτελέσματα.

Στους παράγοντες που οδήγησαν στην στασιμότητα η ΕΕ περιλαμβάνει την αυξανόμενη αστικοποίηση και αυξηση των ευάλωτων χρηστων του οδικού δικτύου και την συνύπαρξη τους σ αυτό με τα μηχανοκίνητα, τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό των ηλικιωμένων στην οδική κυκλοφορία, την μείωση της χρηματοδότησης για συντήρηση του οδικού δικτύου και των οχημάτων μετά την οικονομική κρίση,και τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό την εμφάνιση νέων τάσεων στη συμπεριφορά των χρηστών, όπως απόσπαση της προσοχής κυρίως από τα κινητά τηλέφωνα. Υπάρχουν φυσικά και άλλοι που δεν αναφέρονται από την ΕΕ και πρωτα απ όλα η Ταχυτητα, που οι εθνικες κυβερνησεις θεωρησαν σαν το κύριο αιτιο της αυξησης των τροχαίων συγκρούσεων τοσο στη Γαλλία όσο και στη Γερμανία.

Παρότι σημαντικοί οι παράγοντες αυτοί δεν αρκούν για να ερμηνεύσουν την στρατηγική αποτυχία. Η ΕΕ δεν έχει προφανώς κανένα λόγο να υπενθυμίσει πως οι στόχοι που θέτει δεν συνοδεύονται από ουσιαστικές δεσμεύσεις και υποχρεώσεις ούτε σε διεθνές, ούτε σε εθνικό επίπεδο. Ευρωπαική πολιτική για την οδική ασφάλεια είναι ταυτόχρονα κι αυτό που ακολουθείται στην Σουηδία και αυτό που ακολουθείται στην Ελλάδα…Κάθε χώρα μπορεί να έχει – και έχει τα δικα της όρια ταχύτητας, τα δικά της όρια αλκόλ στο αίμα, τα δικά της πρόστιμα για τις ίδιες παραβάσεις κλπ, κλπ.

Η άρνηση υιοθέτησης μια πολιτικής με άξονα το Οραμα Μηδέν για τον ανασχεδιασμό του οδικού δικτύου με στόχο την εξάλειψη των τροχαίων συγκρούσεων σε πανευρωπαικό επίπεδο έχει τις συνέπειες της. Θέτουμε στόχους και κάνουμε ευχές. Αν κάποιο κάνουν και πράξεις τόσο το καλύτερο γι αυτους. Όμως ενιαία πολιτική και υποχρεωτικοί κανόνες για όλους τους ανθρώπους δεν μπορεί να υπάρχουν. Αφου λοιπόν δεν μπορούν να σωθουν οι άνθρωποι μόνοι τους θα περιμένουν τον από μηχανής θεό (αυτοκίνητο χωρις οδηγο κλπ) μας ενημερωνει η ΕΕ για να μας σώσει…ελλαδα 2005 - 2015

Στον ίδιο δρόμο με την υπόλοιπη Ευρώπη και η χώρα μας εμφάνισε 2015 ελαφρά ανοδική τάση (για πρώτη φορά μετά το 2004) στον αριθμό θανάτων  απο τροχαίες συγκρούσεις σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Η επανάκαμψη των αυτοκινήτων στους δρόμους μετά την μείωση των τιμών της βενζίνης ξαναφέρνει τα γνωστά αποτελέσματα.

Τραυματισμοί

Στην ανακοίνωση της, η Επιτροπή εκτιμά ότι το 2015 τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους της ΕΕ 135.000 άτομα, εκτιμώντας παράλληλα ότι το κοινωνικό κόστος (αποκατάσταση, υγειονομική περίθαλψη, υλικές ζημίες, κ.λπ.) των θανάτων και τραυματισμών από τις τροχαίες συγκρούσεις ανέρχεται σε 100 δισεκ. ευρώ τουλάχιστον.

Είναι άγνωστο ακόμα ποια στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν και ποιος ορισμος για τον σοβαρά τραυματία γι αυτή την ανακοινωση. Γεγονος παραμένει πως η Ευρωπαική Επιτροπή αρνείται σταθερά και συστηματικά να θέσει ένα στόχο μείωσης των σοβαρών τραυματισμών στο οδικό δίκτυο κα περιορίζεται να καταμετρά (στην μεγάλη πλειοψηφία των χωρών μεσω των αρχέιων της αστυνομίας).

Προβληματικος τουλάχιστον είναι και ο προσδιορισμός του «κοινωνικού κόστους» των τροχαίων σε ευρώ.

Άραγε πόσο κοστολογήθηκε η Ζωή του Ευρωπαίου; Οι αποφάσεις τουλάχιστον των κατά τόπους Δικαστηρίων δείχνουν ξεκάθαρα πως η τιμή της Ζωής διαφέρει από χώρα σε χώρα.

Μόνο η τιμή της οδύνης είναι ενιαία. Αλλά αυτή δεν περιλαμβάνεται στις ανακοινώσεις. Αρκεί η τιμή της βενζίνης.

Υ.Γ. To Fondazione Luigi Guccione -Ιταλική οργάνωση της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων (FEVR) σημειώνει μια «σύμπτωση»:Ανάμεσα στο 2002 και το 2014 στην Ιταλία η κατανάλωση της βενζίνης μειώθηκε κατά 50.8% (απο τους 16.040.000 στους 7.883.000 τόνους. Την ίδια περίοδο οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις μειώθηκαν κατά 52.7% (από 6.980 στους 3.330)

ΠΗΓΕΣ: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-863_el.htm

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-864_en.htm

 

 

Advertisements