Ετικέτες

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας το 2010 οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις αποτελούσαν το 8ο αίτιο θανάτου παγκόσμια. Σε μια μελέτη που έγινε απο τον Π.Ο.Υ. σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα το 2014 αν στα θύματα των τροχαίων συγκρούσεων προστεθούν και τα θύματα από τους ρύπους που το αυτοκίνητο εκπέμπει στην ατμόσφαιρα το το αυτοκίνητο αποτελεί το 6ο αίτιο θανάτου! Αν κανείς στα εκατομμύρια των θανάτων προσθέσει τις αναπηρίες, κύρια πηγή των οποίων στην εποχή μας αποτελεί η μηχανοκίνητη αυτοκίνηση το συνολικο σκηνικό αποκτά τρομακτικές διαστάσεις.

Παρά τον τρομακτικό αριθμό θυμάτων από τροχαία και παρά την οικονομική κρίση στη χώρα μας επικρατεί ανακούφιση από την ανάκαμψη στις πωλήσεις αυτοκινήτων που το 2014 αυξήθηκαν  κατά 30% σε σχέση με το 2013. Μπορούμε ακόμα περισσότερα!traffic-noise-in-pakistan

Στο μεταξύ μια σειρά νέες επιστημονικές μελέτες για τις επιπτώσεις του αυτοκινήτου δημοσιοποιούνται με άγνωστους αποδέκτες και αποτέλεσμα. Αναδημοσιεύουμε δυο από την Εφημερίδα των Συντακτών.

Ο κυκλοφοριακός θόρυβος κόβει χρόνια ζωής

Μειωμένο προσδόκιμο ζωής μπορεί να έχουν οι άνθρωποι που ζουν κοντά σε θορυβώδεις δρόμους με έντονη κυκλοφορία οχημάτων. Κινδυνεύουν περισσότερο από εγκεφαλικό και πρόωρο θάνατο, σύμφωνα με νέα βρετανική έρευνα.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι μεταξύ των ατόμων που ζούσαν σε περιοχές όπου τη μέρα ο μέσος θόρυβος του δρόμου ξεπερνούσε τα 60 ντεσιμπέλ, υπήρχαν 4% περισσότεροι θάνατοι, σε σχέση με όσους ζούσαν σε σημεία με θόρυβο κάτω των 55 ντεσιμπέλ.

Οι αυξημένοι θάνατοι στα πιο θορυβώδη μέρη έχουν να κάνουν συνήθως με καρδιαγγειακά προβλήματα, πιθανώς λόγω της αυξημένης αρτηριακής πίεσης, των διαταραχών του ύπνου και της πρόκλησης στρες εξαιτίας του συνεχούς θορύβου.

Συγκεκριμένα, οι άνθρωποι που έμεναν σε περιοχές με θόρυβο τη μέρα άνω των 60 ντεσσιμπέλ λόγω του κυκλοφοριακού, ήσαν κατά μέσο όρο 5% πιθανότερο να πάθουν εγκεφαλικό, ποσοστό που αύξανε στο 9% για τα άτομα άνω των 75 ετών.

Οι ερευνητές της Σχολής Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του King’s College και του Imperial College του Λονδίνου έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ευρωπαϊκό καρδιολογικό περιοδικό «European Heart Journal» και ανέλυσαν στοιχεία για 8,6 εκατομμύρια ανθρώπους.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θέσει τα 55 ντεσιμπέλ ως το όριο θορύβου πάνω από το οποίο μπορεί να προκληθούν προβλήματα υγείας. Οι Βρετανοί ερευνητές επεσήμαναν πάντως ότι ο θόρυβος από τα αυτοκίνητα είναι μάλλον μικρός για έναν άνθρωπο, σε σχέση με άλλους σοβαρότερους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου.

Και οι σύγχρονοι βενζινοκινητήρες επικίνδυνοι για την υγεία

Ακόμη και οι σύγχρονοι βενζινοκινητήρες των αυτοκινήτων, οι οποίοι πληρούν τις πιο σύγχρονες ευρωπαϊκές προδιαγραφές (Euro 5) εκπέμπουν μικροσκοπικά σωματίδια που διεισδύουν στους πνεύμονες προκαλώντας ζημιά στην υγεία.

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει νέα διεθνής επιστημονική έρευνα στην οποία συμμετείχαν και Έλληνες ερευνητές, όπως ο Κώστας Σιούτας, καθηγητής περιβαλλοντικής μηχανικής του Πανεπιστημίου της Ν. Καλιφόρνια και επισημαίνει ότι οι τεχνολογικές βελτιώσεις στους σύγχρονους βενζινοκινητήρες δεν σημαίνουν κατ’ ανάγκη πως έχουν γίνει λιγότερο επικίνδυνοι για την υγεία.

Τα σωματίδια διαχωρίζονται στα πρωτογενή που εκπέμπονται απευθείας από τους κινητήρες ή άλλες πηγές ρύπανσης, και τα δευτερογενή που παράγονται μέσω φωτοχημικών αντιδράσεων υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Και είναι τα τελευταία -μεγέθους μικρότερου από ένα χιλιοστό του χιλιοστού- που είναι και τα περισσότερα καθώς αποτελούν έως και το 90% των συνολικών μικροσωματιδίων στον αέρα και προέρχονται βασικά από τους βενζινοκινητήρες. Είναι δε τόσο τοξικά ώστε η νέα μελέτη κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμάει ότι τουλάχιστον επτά εκατομμύρια πρόωροι θάνατοι συμβαίνουν διεθνώς εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Nature Scientific Reports», έρχεται να επιβεβαιώσει παλαιότερες έρευνες, οι οποίες δείχνουν ότι τα μικροσωματίδια στον αέρα επιβαρύνουν τη δημόσια υγεία.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Μαριάν Γκάιζερ του Πανεπιστημίου της Βέρνης και τον Γιόζεφ Ντόμεν του Ινστιτούτου Πάουλ Σέρερ της Ελβετίας, μελέτησαν την τοξικότητα των σωματιδίων που σχηματίζονται στην ατμόσφαιρα από τις εκπομπές των σύγχρονων βενζινοκινητήρων Euro 5, εκθέτοντας  καλλιέργειες κυττάρων από ανθρώπινους πνεύμονες, τόσο υγιών και όσο ασθενών ανθρώπων, σε διάφορα επίπεδα σωματιδίων.

Και διαπίστωσαν ότι ο κυτταρικός θάνατος αυξάνει, όσο μεγαλώνει η ποσότητα των σωματιδίων στον αέρα, καθώς τα δευτερογενή σωματίδια προξενούν άμεση βλάβη στον ιστό των πνευμόνων ενώ μία έμμεση επίπτωσή τους είναι ότι εξασθενούν τις αμυντικές λειτουργίες των πνευμόνων. 

Οι επιστήμονες σημειώνουν ότι εξαιτίας της ρύπανσης μειώνεται η ικανότητα των κυττάρων των πνευμόνων να αντιδρούν κατάλληλα στις λοιμώξεις από βακτήρια και ιούς. Και καθώς ακόμη και πολύ μικρές δόσεις σωματιδίων μπορούν να προκαλέσουν ζημιά, ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιο όριο ασφαλείας ενώ ο κίνδυνος αυξάνεται για τα άτομα με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα, ιδίως όσους πάσχουν από άσθμα, κυστική ίνωση και χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια.

 

Advertisements