Ετικέτες

Ο Δήμος της Νέας Υόρκης υιοθέτησε ένα δραστικό σχέδιο για την μείωση των τροχαίων βασισμένο στο σουηδικό μοντέλο γνωστό απo χρόνια σαν «Όραμα Μηδέν» (Vision Zero). Ο ΙΟΣ στην Εφημερίδα των Συντακτών στο φύλλο 510 (2-3 Αυγούστου 2014) συνόψισε σε ένα τρισέλιδο αφιέρωμα με τίτλο Από τη Μηδενική Ανοχή στο «Οραμα Μηδέν» τα κεντρικά σημεία αυτής της πρωτοβουλίας κάνοντας και μια πικρή σύγκριση με τα εν Ελλάδι συμβαίνοντα.

Ολόκληρο το αφιέρωμα μπορείτε να το δείτε: ΕΔΩ, μέρος του αποτελεί και το παρακάτω κείμενο.

Τολμηρός και αποφασισμένος

Του Γιώργου Κουβίδη*

Στις 23 Ιουνίου 2014 o Μπιλ ντε Μπλάζιο, ο νέος δήμαρχος της Νέας Υόρκης, υπέγραψε μια δέσμη 11 νόμων που στοχεύουν να περιορίσουν την επικίνδυνη οδήγηση και να προωθήσουν το «Οραμα Μηδέν» για δραστική μείωση των θανάτων από τροχαία στην πόλη των 11.000.000 κατοίκων.

O Bill de Basio υπογράφει τους νέους νόμους στο Queens, στον τόπο ενος θανατηφόρου τροχαίου παρουσία συγγενών θυμάτων.

O Bill de Basio υπογράφει τους νέους νόμους στο Queens, στον τόπο ενος θανατηφόρου τροχαίου παρουσία συγγενών θυμάτων.

Οι νέοι αυτοί νόμοι:

–Μειώνουν το όριο ταχύτητας σε 15 έως 20 μίλια (24-32 χλμ.) την ώρα γύρω από 50 σχολεία κάθε χρόνο,

–Επιτρέπουν την αναστολή της άδειας οδήγησης οδηγού ταξί που σκοτώνει ή τραυματίζει σοβαρά κάποιον,

–Ορίζουν ως έγκλημα τον τραυματισμό πεζού ή ποδηλάτη που έχει προτεραιότητα, απαγορεύουν την επικίνδυνη οδήγηση στους μοτοσικλετιστές και υποχρεώνουν τις αρχές της πόλης να διορθώνουν τα κατεστραμμένα σήματα κυκλοφορίας εντός 24 ωρών.

«Ουσιαστικά, οι νόμοι έρχονται για να περιορίσουν την ταχύτητα και την επικίνδυνη οδήγηση. Οραμα είναι να σταματήσουμε τα θανατηφόρα τροχαία σε αυτή την πόλη. Δεν είναι εύκολο» λέει ο Μπιλ ντε Μπλάζιο, «αλλά δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να χάνουμε ανθρώπους επειδή δεν κάναμε όσα έπρεπε για να τους προστατέψουμε ενώ έχουμε την εξουσία γι’ αυτό».

Ο Μπιλ ντε Μπλάζιο μίλησε στο Κουίνς -εκεί όπου χτυπήθηκε και σκοτώθηκε ο 8χρονος Noshat Nohian τον περασμένο Δεκέμβριο (από τότε, η διάβαση επανασχεδιάστηκε, προστέθηκε νησίδα πεζών και άλλαξαν οι χρόνοι στους φωτεινούς σηματοδότες, ώστε οι άνθρωποι να έχουν χρόνο να τη διασχίσουν)- και ανακοίνωσε πως παρόμοιες αλλαγές ασφαλείας ετοιμάζονται κατά δεκάδες σε διαβάσεις της πόλης.

 

Ο 9χρονος Cooper Stock, η αφαίρεση της ζωής του κοστολογήθηκε 300 δολάρια...

Ο 9χρονος Cooper Stock, η αφαίρεση της ζωής του κοστολογήθηκε 300 δολάρια…

«Πρόκειται να αλλάξουμε τον τρόπο που οδηγούν οι κάτοικοι της Νέας Υόρκης. Αυτός είναι ο στόχος – και αν δεν ακολουθήσετε αυτόν τον στόχο, τότε θα πρέπει να τιμωρηθείτε γι’ αυτό» ανέφερε ο εισηγητής των νόμων. Ο «Νόμος Κούπερ» φέρει το όνομα του 9χρονου που σκοτώθηκε από ταξί τον Ιανουάριο και επιτρέπει την αναστολή της άδειας ενός οδηγού που κατηγορείται για πρόκληση θανάτου ή τραυματισμού, ενώ άλλος νόμος επιβάλλει την αύξηση των καταλογιζόμενων πόντων για παραβάσεις, στοχεύοντας στην ανάκληση της άδειας οδήγησης. Η Ντάνα Λέρνερ, μητέρα του 9χρονου, ο φονιάς του οποίου δεν παραπέμφθηκε καν σε δίκη αλλά «τιμωρήθηκε» με πρόστιμο 300 δολαρίων με βάση την ισχύουσα τότε νομοθεσία, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τις αλλαγές. «Ο ταξιτζής οδηγούσε επικίνδυνα», είπε, «έπρεπε να υπάρχει κάποιος τρόπος που να αποτρέπει τους οδηγούς… Γιατί έπρεπε να πεθάνει ένα παιδί για να συμβεί αυτό;»

Είναι εντυπωσιακή η δέσμη των μέτρων που έχουν υιοθετηθεί από τις δημοτικές αρχές σε λιγότερο από ένα εξάμηνο από την ανάληψη της εξουσίας. Πάνω από εξήντα δράσεις είναι σε εξέλιξη περιλαμβάνοντας όχι μόνο τον δήμο, αλλά και την αστυνομία, τη Διεύθυνση Μεταφορών, τα σωματεία των επαγγελματιών οδηγών, τη Διεύθυνση Υγείας, καθώς και άλλους φορείς και οργανισμούς. Η συμμετοχή των πολιτών όχι μόνο επιδιώκεται αλλά προωθείται με κάθε δυνατό τρόπο και το πρόγραμμα είναι υπό διαρκή αναθεώρηση. Τεράστια είναι η απήχηση που ήδη έχει γνωρίσει ανάμεσα στις οικογένειες των θυμάτων και τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις μέσα σε ελάχιστο χρόνο είναι ήδη μετρήσιμα τα θετικά αποτελέσματα.

Η προεκλογική υπόσχεση του ντε Μπλάζιο να ακολουθήσει τον σουηδικό δρόμο, που κωδικοποιείται σαν «Οραμα Μηδέν» για την εξάλειψη των τροχαίων στην πόλη της Νέας Υόρκης, δεν είχε παρθεί και πολύ στα σοβαρά. Οι αντίπαλοί του έτσι κι αλλιώς σε άλλα σημεία επέλεξαν να δώσουν τη «μάχη». Τα σοβαρά θέματα γι’ αυτούς ήταν ότι υπήρξε αλληλέγγυος προς τη Νικαράγουα όταν οι ΗΠΑ την είχαν στο στόχαστρο ή ότι έκανε το γαμήλιο ταξίδι του στην Κούβα, ενώ η χώρα του της είχε κηρύξει εμπάργκο. Φαίνεται πάντως και από αυτή την περίπτωση πως ο ντε Μπλάζιο δεν αρέσκεται στην αμερικανική πεπατημένη.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός πως ο δήμος της Νέας Υόρκης υιοθέτησε το «Οραμα Μηδέν» αποτελώντας μετά τη Σουηδία το δεύτερο μεγάλο μέρος του πλανήτη που το πρόβλημα τίθεται προς αντιμετώπιση με μια διαμετρικά αντίθετη λογική από την καθιερωμένη. Και είναι απίστευτο ότι στις ΗΠΑ, στη μητρόπολη του ιδιωτικού, αυτό το πρόγραμμα είναι δημόσιο, την ίδια στιγμή που στην Ευρώπη, την υποτιθέμενη κοιτίδα του κράτους πρόνοιας, στο ίδιο θέμα τζογάρουν πάσης φύσεως αετονύχηδες και επιδειξιομανείς.

Οι νέοι νόμοι στη Ν.Υ. ορίζουν ως έγκλημα τον τραυματισμό πεζού ή ποδηλάτη που έχει προτεραιότητα. Αραγε υπάρχει κάποιος από τους δημάρχους μας που σύντομα θα αναλάβουν ή θα (ξανα)αναλάβουν την εξουσία ο οποίος να αντιλαμβάνεται με παρόμοιο τρόπο το πρόβλημα; Δεν το(ν) γνωρίζουμε.

Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα είναι ότι θύματα εδώ είναι αναλογικά πολύ περισσότερα απ’ ό,τι στη Νέα Υόρκη και περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

* Πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα»

Δείτε και μια ανάρτηση μας του 2012 για την πολιτική που εφαρμόζει η Σουηδία: ΕΔΩ

Advertisements