Ετικέτες

,

Τον Αύγουστο του 2005 στο Γραμματικό της Αττικής 121 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους κατά την συντριβή του αεροπλάνου της ιδωτικής κυπριακής εταιρείας «Ήλιος» που έφυγε από την Κύπρο με προορισμό την Πράγα. Οκτώ χρόνια μετά η δικαιοσύνη ανέλαβε να προγειώσει ανώμαλα τους βυθισμένους σε ένα απέραντο πόνο από την αιφνίδια και  αναίτια απώλεια όλων αυτών των ανθρώπων (ανάμεσα στους οποίους πάρα πολλές οικογένειες και παιδιά) συγγενείς των θυμάτων.

Στις 7 Φεβρουαρίου 2013 το Τριμελές Εφετείο της Αθήνας επικυρώνοντας πρωτόδικη απόφαση  καταδίκασε για «ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή» σε ποινές φυλάκισης 123 ετών, τον καθένα, τους:

Δημήτρη Πανταζή, Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας,

Γιώργο Κικκίδη, Διευθυντή Πτητικών Επιχειρήσεων

Γιάνκο Στοϊμένοφ, Αρχιπιλότο της εταιρείας

Από τα 123 χρόνια ωστόσο εκτιτέα είναι μόνο τα 10 χρόνια…

Αλλά προσφάτως ψηφισθείς νόμος   δίνει το δικαίωμα εξαγοράς σε ποινές έως 10 χρόνια, αν αναγνωριστεί το ελαφρυντικό του προτέρου εντίμου βίου…

Το Εφετείο αναγνώρισε και στους τρεις κατηγορουμένους το  ελαφρυντικό του προτέρου εντίμου βίου.

Και έτσι η ποινή τους μετατράπηκε σε εξαγοράσιμη…

Η εισαγγελέας πρότεινε την εξαγορά έναντι 30 ευρω την ημέρα.

Αλλά το δικαστήριο επέβαλε την κατώτερη δυνατή ποινή- 10 ευρώ την ημέρα…

Έτσι ο καθένας από τους τρεις καταδικασθέντες υπολογίζεται ότι θα πρέπει να καταβάλλει λιγότερα από 80.000  ευρώ και να «καθαρίσει» με το ποινικό σκέλος της ιστορίας.

Για 121 νεκρούς ο καθένας από τους ενόχους θα πληρώσει περίπου 603/άτομο γι αυτό το ανεπανάληπτο ταξίδι που τους προσέφερε από την Κύπρο στο Υπερπέραν.

Αναμφίβολα η Helios αποτελούσε μια πολύ φτηνή εταιρεία γεγονός που εξετιμήθει ανάλογα  από την ελληνική δικαιοσύνη.

Ακόμα χειρότερα βέβαια είναι τα πράγματα στην Κυπριακή δικαιοσύνη όπου το πρωτόδικο δικαστήριο έχει αθωώσει τα στελέχη της εταιρείας και εκκρεμεί η επανεκδίκαση της υπόθεσης μετά τις αντιδράσεις των οικογενειών των θυμάτων και την άσκηση έφεσης από τον γενικό εισαγγελέα.

Η ουσία της υπόθεσης βέβαια είναι το πόσο φτηνή θεωρείται η ανθρώπινη ζωή και πόσο φυσιολογική η απώλεια της όταν αυτή πραγματοποιείται στον τομέα των μετακινήσεων είτε αυτές είναι επίγειες, είτε θαλάσσιες είτε εναέριες. Η Απόφαση για την Helios ακολουθεί την πεπατημένη των αποφάσεων για τα τροχαία εγκλήματα και θυμίζει την κατάληξη της υπόθεσης του ναυάγιου του «Εξπρές Σαμίνα» το 2000 έξω από την Πάρο.

Παντού και πάντα η πολυετής καθυστέριση – μαχαίρι που ξύνει την  πληγή- στην ολοκλήρωση των δικαστικών διαδικασιών.

Παντού και πάντα η αμέλεια , το ατύχημα, ο πρότερος έντιμος βίος η ειλικρινής μεταμέλεια.

Παντού και πάντα η αναστολή ή εξαγορά, η απενοχοποίηση των δραστών και το δικαίωμα σε μια δεύτερη ευκαιρία.

Παντού και πάντα η μετατροπή των θυμάτων μη αναστρέψιμων εγκλημάτων και των συγγενών τους σε κατηγορούμενους για εκδικητικές επιδιώξεις.

Είναι προφανες ότι δεδομενου του υψους των ποινων που επιβάλουν τα δικαστήρια για όλα  τα εγκλήματα που πραγματοποιούνται στα δίκτυα της κυκλοφορίας η εξαγορά θα αποτελει την ανώτατη ποινή για τους δράστες.

Και φυσικά: Οδηγοί, καπετάνιοι, πιλότοι θα εξακολουθούν να κατέχουν το δίπλωμα τους ενώ οι επιχειρηματίες που οργάνωσαν το έγκλημα θαχουν κάθε δικαίωμα να ξαναασχοληθούν με το ίδιο αντικείμενο.  Άλλωστε γνωρίζουν τόσο καλά το χώρο…

121 άθρωποι στερήθηκαν την ζωή τους αλλά οι υπεύθυνοι δεν στερήθηκαν ούτε λεπτό την ελευθερία τους.

Ως πότε η πρόφαση ότι δεν προβλέπονται από τον Ποινικό Κωδικα εναλλακτικές ποινές θα λειτουργεί ως μέσον για την απενοχοποίηση των δραστών και την αμνήστευση αυτων των εγκλημάτων;  Αφου μια ποινή φυλάκισης (για 121 φόνους) θεωρείται αδιανόητη γιατί δεν θεσμοθετείται η υποχρεωτική εργασία σε θεσμούς άμεσα σχετιζόμενους με τα εγκλήματα που έχουν πραγματοποιήσει; Το να προσέφεραν τις υπηρεσίες τους οι τρεις καταδικασθέντες στην Ιατροδικαστική Υπηρεσία, σε κάποιο Νεκροταφείο η σε κάποιο Κεντρο Αναπήρων πχ μαλλον μεγαλύτερη σχέση θα είχε με το νάχουν μια στοιχειώδη συναίσθηση ότι η πολιτεία και η κοινωνία τους θεωρεί ενόχους για την διάπραξη αυτών των εγκλημάτων παρά μια απόφαση που αποτιμάται απλά σε ένα οικονομικό κόστος: 1810 ευρώ το κεφάλι.balance_2875413

Αναλυτικά για την υπόθεση: ΕΔΩ

Advertisements