Ετικέτες

Την Κυριακή 7 Οκτώβρη θα πραγματοποιηθεί στο κέντρο της Αθήνας ένας αγώνας δρόμου 10 km. Οργανώνεται από την εταιρία αθλητικών ειδών  ΝΙΚΕ (όπως και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου) στα πλαίσια προώθησης των προιόντων της και συνδιοργανώνεται από τον Δήμο της Αθήνας (μέσω του ΟΠΑΝΔΑ: Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας Δήμου Αθηναίων). Πρόκειται για ένα γύρο του «ιστορικού κέντρου» στον οποίο θα συμμετάσχουν 3.000 άτομα καταβάλλοντας 10 ευρώ ως κόστος συμμετοχής. Τα έσοδα θα διατεθούν στο Κέντρο Υποδοχής & Αλληλεγγύης Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ) ενώ οι συμμετέχοντες θα έχουν μια σειρά προσφορές (μειωμένες τιμές) σε προιόντα της ΝΙΚΕ. Οι συμμετέχοντες πρέπει να φορουν υποχρεωτικά Τ- Shirt που θα τους δοθεί από την ΝΙΚΕ.(www.werunathens.gr)

-Από την Νike & τον Δήμο «για το καλό μας».

Εκτός από την άμεση διαφήμιση των προιόντων της εταιρείας και του φιλανθρωπικου της έργου (που θα χρηματοδοτηθει από τους συμμετέχοντες) προβάλλεται ταυτόχρονα το τρέξιμο στο κέντρο της πόλης ως η υγιεινή εναλλακτική στον σημερινό τρόπο ζωής. Πέραν της προφανους σχέσης της υιοθέτησης μιας τέτοιας αντίληψης με την μακροπρόθεσμη αυξηση των πωλήσεων της εταιρείας, το ζήτημα που μας ενδιαφέρει είναι πιο ουσιαστικό: αποτελεί το τρέξιμο στο κέντρο υπερμολυσμένων πόλεων μια υγιεινή δραστηριότητα ή μηπως πρόκειται για ακριβώς το αντίθετο;

Σε μια ανάρτηση μας τον Ιούλιο με τίτλο «Καλοκαίρι στο θάλαμο των αερίων. «Διακοπές» σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη» (ΕΔΩ) επισημαίναμε την εκρηκτική κατάσταση στον τομέα των ρύπων που υπάρχει και στις δύο πόλεις και την παντελή έλλειψη μέτρων παρά την υπέρβαση κάθε ορίου συναγερμου, κατάσταση που με την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης  από τον υποπλοίαρχο του Τιτανικού  κο Παπακωνσταντίνου θα επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο.  Σε μια βραβευμένη εργασία που δημοσιεύτηκε στο εξωτερικο από ομαδα του Πολυτεχείου Θεσσαλονίκης που αφορα το κέντρο της πόλης επισημαίνεται: “Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, εκτιμάται σημαντική συνδυασμένη επιβάρυνση, τόσο για τους οδηγούς ΙΧ σε συνθήκες υψηλής κίνησης, όσο και για μοτοσικλετιστές, κυρίως για πτητικούς υδρογονάνθρακες, βενζόλιο και ηχορύπανση. Επίσης, τόσο οι πεζοί με γρήγορο βηματισμό, όσο και οι ποδηλάτες που κινούνται γρήγορα, εκτιμάται ότι βιώνουν εξίσου σημαντική επιβάρυνση με το ΙΧ και τη μοτοσικλέτα.” «Για να πάρουμε τα ποδήλατα ή να προτιμούμε την πεζοπορία στο αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, πρέπει πρωτίστως να ”καθαρίσουμε” και τους δρόμους από τα ΙΧ“, τόνιζαν οι επιστήμονες.

Τα πράγματα λοιπόν δε είναι ούτε αθώα, ούτε ουδέτερα. Στις 3 Οκτωβρίου 2012 το περιοδικό Εργασίαυγεία (ΕΔΩέγραφε «Η ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα μειώνει το προσδόκιμο ζωής κατά σχεδόν δύο χρόνια σε ορισμένες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ανακοίνωσε χθες η Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Υπηρεσία (EEA), υπογραμμίζοντας εκ νέου την ανάγκη για μείωση στις εκπομπές αερίων στις χώρες – μέλη της….Η έκθεση επικαλείται διαφορετικές έρευνες που χρηματοδότησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή,  οι οποίες αποφάνθηκαν ότι η μείωση στα επίπεδα των μικροσωματιδίων θα μπορούσε να παρατείνει το προσδόκιμο ζωής κατά 22 μήνες σε ορισμένες περιοχές.» Αν και οι περιοχές δεν κατονομάζονται (  προς αποφυγη αντιδράσεων ή και πτώσης τιμών) όταν μιλάμε για σοβαρά επιβαρυμένες περιοχές στην Ευρώπη αναμφίβολα σ αυτές περιλαμβάνονται το κέντρο της Αθηνας και της Θεσσαλονίκης. Μπορούμε να προβάλουμε αυτές της περιοχές σαν πεδία εντατικής άσκησης που θα οφελήσει & την υγεία?

Αν είναι έτσι γιατι η NIKE ζητά από τους συμμετέχοντες να αποδεχθούν τα παρακάτω:

« ΑΣΦΑΛIΣΗ. Κατανοώ ότι η NIKE δεν παρέχει καμία ασφάλεια, είτε ζωής είτε ιατρική είτε αστικής ευθύνης, για οποιαδήποτε (ή οποιοδήποτε) ασθένεια, ατύχημα, απώλεια ή ζημιά που ενδέχεται να προκύψει από την παρακολούθηση ή συμμετοχή μου στην Εκδήλωση.

ΑΝΑΛΗΨΗ ΚΙΝΔΥΝΟΥ.

a) Η NIKE δεν μου έχει κάνει καμία δήλωση σχετικά με την καταλληλότητα, την κατάσταση ή την ασφάλεια της Εκδήλωσης ή των εγκαταστάσεων όπου θα διεξαχθεί η Εκδήλωση και αναγνωρίζω ότι η συμμετοχή μου στην Εκδήλωση μπορεί να περιλαμβάνει κινδύνους ατυχημάτων, προσωπικού τραυματισμού και απώλειας ή ζημιάς περιουσιακών στοιχείων.

b) Βεβαιώνω ότι έχω καλή υγεία και δεν αντιμετωπίζω καμία ιατρική πάθηση ούτε κανένα πρόβλημα υγείας που θα μπορούσε να διακινδυνεύσει ή να περιορίσει την ικανότητα συμμετοχής μου στην Εκδήλωση.

c) Κατανοώ και έχω εξετάσει και αξιολογήσει τη φύση, το εύρος και την έκταση των σχετικών κινδύνων και επιλέγω εθελοντικά και ελεύθερα να αναλάβω τους εν λόγω κινδύνους. Επιπλέον, συμφωνώ ότι θα συμμορφώνομαι με τις εύλογες οδηγίες των υπευθύνων της Εκδήλωσης κατά την εξέλιξή της.»    ( Δείτε όλους τους απίστευτους (και όμως αληθινούς) Όρους Συμμετοχής (παραίτησης από κάθε δικαίωμα) που θέτουν οι οργανωτές στους δρομείς, εδώ: ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΑΓΩΝΑ ΔΡΟΜΟΥ ) 

Αλλά το ζήτημα δεν αφορά μόνον τις άμεσες επιπτώσεις απ την συμμετοχή σ αυτόν τον αγώνα. Αφορά κυρίως τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που θα υπάρχουν αν υιοθετηθεί  η προπαγανδιζόμενη λογική εντατικής άσκησης στο επίκεντρο της μόλυνσης δηλαδή η χρήση των πνευμόνων ως φίλτρο απορρόφησης των αερίων ρύπων.

Μια συνηθισμένη μέρα στο καθαρό κέντρο της Αθήνας. Αριστερά Παράνομος Δημοτικός διαφημισιόπυργος που στοχεύει στην απόσπαση της προσοχής των οδηγών που ανεβαίνουν την Πειραιώς.

Δήμος Αθηναίων: Παίδες εν Καμίνω…

Δεν έχουμε καμιά απορία πως η Νike που διοργανώνει παρόμοιες εκδηλώσεις σε πόλεις τόσο μολυσμένες όσο το Γιοχάνεσμπουργκ και το Μεξικό προχωράει σε μια παρόμοια δράση και στην Αθήνα. Όμως ο Δήμος της Αθήνας που χθες ακόμα συμμετείχε μετά από χρόνια στην εβδομάδα βιώσιμης κινητικότητας πολλά υποσχόμενος (ΕΔΩ) πως βρέθηκε συνδιοργανωτής σ αυτή την εμποροπανύγηρι;  Αυτός ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (πρόεδρος η κα Παπαχελλά) θεωρεί ότι αυτή είναι μια δραστηριότητα που προάγει την Δημόσια Υγεία; Τον Πολιτισμό; Τον Αθλητισμό ή είναι επ ωφελεία της νεολαίας; Η το γεγονός της εισροής χρημάτων από την εκδήλωση στο ΚΥΑΔΑ δεν επιτρέπει ερωτήματα και ενστάσεις;  Πιστεύουμε ότι δυστυχώς ο δήμος της Αθήνας είναι απόλυτα  ξένος προς μια λογική ήπιας κυκλοφορίας, αναβάθμισης της θέσης των πεζών και των ποδηλατών και περιορισμού του  ΙΧ και ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Η τραγική κατάσταση των πεζοδρόμων και  των πεζοδρομίων είναι  δείκτης αυτής της πραγματικότητας. Η συνδιοργάνωση εκδηλώσεων όπως το WE RUN ATHENS είναι μάρτυρας της επιδερμικής σχέσης με την ουσία της υγείας και της άθλησης και της απίστευτης ευκολίας αποδοχής  προτάσεων από επιχειρηματικά λόμπι.

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ο Δήμος της Αθήνας να φιγουράρει σήμερα μαζί με την ΝΙΚΕ στις ολόσωμες ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ που τυλίγουν ολες τις όψεις των λεωφορείων που πέραν του αισθητικά απαράδεκτου αποτελούν κινούμενα μέσα απόσπασης της προσοχής των χρηστών του οδικού δικτύου. Και όλα αυτά για την υγεία μας…

Οι διαφημίσεις αυτές έχουν χαρακτηριστεί ως ΔΙΑΡΚΕΣ ΕΓΚΛΗΜΑ από τον Αρειο Πάγο, και όχι μόνο. Στα μέσα Σεπτέμβρη ασκήθηκε δίωξη στον τ. δήμαρχο κ. Κακλαμάνη και σε άλλους πέντε με την κατηγορία ότι «στην Αθήνα, κατά το χρονικό διάστημα από Αύγουστο του έτους 2007 έως Μάρτιο του έτους 2010, έχοντας την ιδιότητα του δημάρχου, με περισσότερες πράξεις που συνιστούν εξακολούθηση ενός και του αυτού εγκλήματος, με πρόθεση, παρέβησαν τα καθήκοντα της υπηρεσίας τους και δεν προέβησαν στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να αφαιρεθούν συνολικά 75 έγχρωμες φωτεινές διαφημιστικές πινακίδες.«Ο σημερινός δήμαρχος κ. Καμίνης με την ιδιότητα του συνηγόρου του Πολίτη κατακεραύνωσε την ύπαρξη τους και κείμενα του αποτέλεσαν αποφασιστικό μοχλό ώστε  να προχωρήσει και η δικαιοσύνη σε ανάλογες τοποθετήσεις. Δυστυχώς σαν Δήμαρχος διάλεξε τον αντίθετο δρόμο, μια πρόγευση είχαμε πάρει με την τοποθέτηση –ενοικίαση των παράνομων διαφημισιόπυργων, τώρα το χτύπημα είναι πολύ πιο καίριο: πάνω στα λεωφορεία. Αναρωτιέται κανείς πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο ή για συνωνυμία;

Μετακινούμενες Παράνομες Διαφημίσεις που στοχεύουν στην απόσπαση της προσοχής των χρηστών του οδικού δικτύου. Ευγενική προσφορά της Nike και του Δήμου Αθηναίων για την προαγωγή της υγείας μας.

Εδώ και αρκετά χρόνια και στην Ελλάδα έχουν αναπτυχθεί πρωτοβουλίες που επανατοποθετούν το ζήτημα  της κυκλοφορίας σε μια τελείως διαφορετική από την επικρατούσα βάση. Ξεκινούν από μια διαφορετική θεώρηση της σχέσης του ανθρώπου με την φύση και το περιβάλλον του και ουσιαστικά με τον ίδιο του τον εαυτό. Πρωτοβουλίες για τα δικαιώματα των Πεζών, Πεζοπορικοί Σύλλογοι, Ορειβατικοί και Φυσιολατρικοί όμιλοι γνωρίζουν μια ραγδαία ανάπτυξη. Υποστηρίζουν έμπρακτα την χρήση του ίδιου μας του σώματος για  μετακίνηση και για απόλαυση ενώ ταυτόχρονα αγωνίζονται για τον περιορισμό ή την εξάλειψη των πηγών μόλυνσης. Επαναδιεκδικώντας το δημόσιο χώρο αλλά και μια διαφορετική σχέση με την φύση, την ταχύτητα και το χρόνο διεκδικούν κάτι περισσότερο από ένα ποσοστό των ατμοσφαιρικών ρύπων.  Αν οι Δήμοι «δεν αντιλαμβάνονται» την διαφορά αυτών των πρωτοβουλιών που τοποθετούν τον Άνθρωπο πάνω από το αυτοκίνητο από τις επιχειρηματικές δράσεις που εγκλωβίζουν τον Άνθρωπο κάτω απ το νέφος τόσο το χειρότερο γι αυτούς.

                                   Γιώργος Κουβίδης, Μανώλης Σταυρουλάκης.

ΥΓ. ειχε ολοκληρωθεί αυτό το κείμενο όταν πληροφορηθήκαμε ότι και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ένας δήμος που απέχει έτη φωτός από τον δήμο της Αθήνας στην αντιμετώπιση ζητημάτων όπως αυτά που θίξαμε παραπάνω είναι συνδιοργανωτής στις 21/10 σε «Ημι-Μαραθώνιο 21 Κm» –τρείς γύροι στο κέντρο της μολυσμένης πόλης. ( ΕΔΩ )

Αλήθεια μήπως την ημέρα αυτών των «αγώνων υγείας» μία από τις τόσες «αρμόδιες» υπηρεσίες όπως πχ η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας θα μπορούσαν να μετρήσουν το επίπεδο των αέριων ρύπων στην ατμόσφαιρα;Σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες ακόμα και οι ποδοσφαιρικοί αγώνες αναβάλλονται.  Αλλά εδώ ο ίδιος ο άνθρωπος είναι η μπάλα.

Απ τον Δημήτρη Αρβανίτη

Advertisements